מהירות מופרזת – כל מה שצריך לדעת 

נהיגה במהירות מופרזת הינה עבירת תעבורה חמורה ומסוכנת מאוד. עובדה ידועה היא, שככל  שמהירות הנסיעה גבוהה יותר, כך הסיכוי לתאונה קטלנית גבוה יותר. אם כן, מדוע היא כה  נפוצה? אחת הסיבות העיקריות, היא שמאוד קל לעבור על המהירות המותרת, גם כשלא מרגישים  שקיים סיכון חיים. אז מה נחשב למהירות מופרזת, איך היא נמדדת ומה לעשות כשמקבלים קנס?  זאת ועוד במאמר שלפניכם 

 

לפני שנדבר על מהירות מופרזת

בואו נבהיר ראשית כל מהי נהיגה תקינה. נהיגה תקינה מותאמת לכל אחד מהקריטריונים הבאים:

1 .תנאי מזג האוויר – גם אם המהירות המותרת על פי חוק היא 80 קמ"ש , אך מזג אוויר סוער לא  מאפשר נסיעה של מעל 30 קמ"ש, נהיגה תקינה תיחשב עד 30 קמ"ש

2 .תנאי הדרך – למשל כבישים משובשים, מכוניות על הכביש, מספר נתיבים

3 .המהירות המותרת על פי חוק – לכל כביש ישנה מהירות אותה אסור לעבור על פי חוק, אלא אם  צוין אחרת בתמרורים שלצידו . עוד על נהיגה תקינה תוכלו למצוא באתר אקסידנט.

 

מה נחשב למהירות מופרזת?

כל חריגה מכל אחד מהתנאים אשר צוינו מעלה, נחשבת למהירות מופרזת. תקנה מספר 54 לתקנות  התעבורה, היא זו שעוסקת באיסור נסיעה מעבר למהירות הקבועה בחוק. אם תרצו לדעת באופן מפורט  יותר את המהירות המותרת, בחוק עצמו תמצאו טבלה המפרטת מהי בדיוק המהירות המותרת בכל סוג  של כביש ודרך. זאת כאמור, אלא אם צוין אחרת בשטח הנידון.

 

לאן אנחנו ממהרים?

כמה פעמים יצא שמיהרנו, או שפשוט התרגלנו לנסוע במהירות מסוימת בה אנו מרגישים בטוח לנסוע,  מבלי לשים לב האם זו המהירות המותרת בחוק או לא? עם השנים אנו רואים עלייה במספר הקנסות  והעונשים הניתנים בגין נהיגה במהירות מופרזת, מה שגורם למשטרת ישראל להשקיע משאבים ומאמצים  רבים בפיתוח אמצעי אכיפה ומכשור מתקדם, במטרה למגר את התופעה ולהציל חיי אדם.

 

באילו אמצעים משתמשת המשטרה למדידת מהירות הנסיעה?

המודרניזציה בשנים האחרונות מאפשרת שימוש בכלים מתוחכמים למדידת מהירות הנסיעה, גם מבלי  ידיעת הנהג שמהירותו נמדדת, מה שמאפשר למשטרה לזהות באופן מדויק ויעיל נהגים רבים אשר נוהגים  במהירות מופרזת. אלו האמצעים העומדים לרשות המשטרה לעניין זה:

מכשיר דבורה – מכשיר מבוסס רדאר, אשר מורכב משתי אנטנות קטנות ושחורות, המותקנות על גג  ניידת, סמויה או גלויה. הניידת בה נמצא המכשיר יכולה להיות בעמידה או בתנועה, ואינה חייבת להיות  בקשר עין עם הרכב הנמדד. התנאי הבסיסי למדידה תקינה )פרט לתקינות המכשיר ומיומנות המפעיל(, הוא שבין הניידת לרכב הנמדד צריך להיות מרחק של בין 200,1-50 מטר ושאין תנועה צפופה לידו, לכן  השימוש העיקרי במכשיר זה הוא בכבישים יחסית מבודדים, או לא צפופים.

מצלמת מהירות נייחת – מצלמה זו נקראת גם מצלמת א' 3 .היא מותקנת על עמודים לצד הדרך ומצלמת את הרכבים הנוסעים במהירות העולה על מהירות הסף אליה תוכנתה מראש. הצילומים מועברים למשטרה, אשר שולחת בדואר הודעה על תשלום קנס או הזמנה למשפט )תלוי במהירות החריגה – פירוט  בהמשך(. להודעה זו יצורפו גם תמונת הרכב וגם פרטי העבירה.

מד מהירות לייזר – או בקיצור, ממל"ז. הכלי החדשני ביותר למדידת מהירות. מדובר באקדח לייזר, אשר  מודד את מהירות הרכב )על ידי שליחת קרן לייזר( ומחשב את השינוי בין הזמן שלוקח לקרן הלייזר להגיע  מהאקדח לרכב, לבין הזמן שלוקח לה לחזור.

 

מה העונש על נהיגה במהירות מופרזת?

ובכן, זה תלוי. אם נסעתם עד 20 קמ"ש מעל המהירות המותרת, תקבלו קנס של 250 .₪ חריגה של מעל 20 קמ"ש תגרור לא רק קנסות מוגדלים, אלא גם צבירת נקודות )ככל שהחריגה עולה, כך גדל גם הקנס וגם  מספר הנקודות הנצבר(. נסיעה של 40 קמ"ש מעל המהירות המותרת, תגרור כבר הזמנה לדין עם סיכוי  לעונש חמור יותר כגון פסילת רישיון.

 

איך אפשר לערער על עונש?

חשוב לדעת: לאחר כל עונש שקיבלתם על מהירות מופרזת, עומדת בפניכם הזכות לעמוד לדין בבית משפט  ולנסות להפחית או לבטל את הקנס והנקודות. בכל מקרה, מרגע קבלת הקנס או הזימון לדין, עומדים  לרשותכם 30 יום להגיש ערעור. במידה ולא הוגש ערעור בזמן זה, לא תוכלו לעשות זאת לאחר מכן.

 

האם כדאי לי לפנות לעורך דין?

ראשית, לא כל עבירת מהירות מופרזת מצדיקה השכרת שירותיו של עורך דין. יחד עם זאת, לפני  שמחליטים אם לשכור את שירותיו או לא, מומלץ מאוד לבצע לפחות שיחת טלפון אחת עם עורך דין  המתמחה בענייני תעבורה, על מנת לקבל ייעוץ ולהבין מהי חומרת העונש שהתקבל ומהם הצעדים בהם  מומלץ לנקוט במקרה זה.

 

כיצד עורך דין תעבורה יכול לסייע?

במידה והחלטתם לשכור את שירותיו של עורך דין, ראשית, כמו שנאמר קודם, יש לכם 30 יום לעשות  זאת. שנית, חשוב לוודא כי מדובר בעורך דין מומחה בתחום התעבורה, אשר מכיר את הנהלים בתחום זה וידע לבחון ולנתח את הראיות ואת מסמכי המשטרה במקרה הנידון. כך למשל יוכל לבדוק:

1 .האם מפעיל מכשיר המדידה עבר את ההכשרה הנדרשת על פי חוק בטרם הפעיל את המכשיר 2 .האם מכשיר המדידה עבר את בדיקות הכיול הנדרשות על פי חוק, לפני ו/או אחרי הפעלתו 3 .האם המכשיר תקין ונותן ראיות מהימנות )במקרים מסוימים, גם אם עבר את בדיקות הכיול,  המכשיר עדיין יכול להיות פגום ו/או להניב ראיות לא מהימנות(

ידיעת החוק ובדיקת טענות אלו, הן אשר יתוו את דרכו של עורך הדין לערער את טענותיה של המשטרה  ובכך לבטל או להפחית מן העונש אשר ניתן. סעו בזהירות!

מהירות מופרזת

אולי יעניין אותך גם