גרם מוות ברשלנות כתוצאה מתאונת דרכים

במידה ובעקבות תאונת דרכים נהרג אדם, חלק מן העבירות הפליליות שיכולות להיות רלוונטיות במקרה זה היא העבירה הפלילית גרם מוות ברשלנות בנסיבות של תאונת דרכים, לפי סעיף שלוש מאות וארבע לחוק העונשין הישראלי.

מדובר בסעיף הפלילי הקל ביותר שניתן להרשיע בו במצבים של מוות מתאונת דרכים (שבהם עדיין כמובן ישנו אשם מסוים לנהג). לשון הסעיף היא " הגורם ברשלנות למותו של אדם, דינו – מאסר שלוש שנים.", העונש על העבירה נמוך ביחס לעבירות המתה.

 

רשלנות

כאשר מדובר על תאונות דרכים, אחד העניינים החשובים ביותר למען ההרשעה הפלילית היא יסוד הרשלנות של הנהג. ברור לנו שאם הנהג לא נהג בהתאם לכל הכללים ופעל באופן הסביר ביותר – אין לו אשמה ואין סיבה להרשיעו במסגרת הדין הפלילי.

עם זאת, המילה "רשלנות" היא כללית ועמומה. המשמעות של בחינה הרשלנות היא האם הנהג פעל באופן שבו האדם הסביר בנסיבות הללו היה נוהג – מבחן כללי גם כן. על מנת להוכיח פעילות סבירה, יכולות להיות אינדיקציות רבות – נהיגה בהתאם לכללי התנועה, לטוואי הדרך, חוסר בהסחות דעת וכולי.

תביעת תאונת דרכים יכולה להיות מורכבת במובן זה שלפעמים אין מספיק אינדיקציות שיכולות להראות על ההנהגות הסבירה – לעיתים אין עדים (או שלא ניתן להביאם), לעיתים הפערים בין המהירות המותרת לאסורה נמוכים יחסית וקשה להוכיח האם הנסיעה הייתה כחוק או לא.

 

קשר סיבתי

מלבד יסוד הרשלנות, שכאמור, הוא היסוד המשמעותי ביותר בעבירה זו שיש להוכיח, צריך להיות קשר סיבתי שבין ההתרשלות לבין המוות. לכן, אם הנהג כן פעל ברשלנות, אך לא בעקבות הפעילות הרשלנית קרתה תאונת הדרכים – לא ניתן להרשיע במסגרת העבירה הפלילית הזו.

הקשר הסיבתי בין הרשלנות ובין המוות יכול להיות ישיר או עקיף – יכול להיות שבעקבות הרשלנות הפצוע נפגע קשה אך לא מת ולאחר כמה שבועות בבית החולים הוא נפטר, במצב כזה, לעומת מצב שבו הנפגע מת בו במקום, יכול להיות שישנו מספיק ריחוק על מנת שבית המשפט יקבע שאין קשר סיבתי בין הרשלנות ובין המוות.

עם זאת, על מנת שמצב מן הסוג הזה יתרחש צריכות לקרות נסיבות ייחודיות וחריגות יחסית שכן ברור שבעקבות התאונה כל הבעיה התעוררה מן ההתחלה. אבל, עבודה נכונה עם עו"ד תאונת דרכים יכולה להוביל לסתירת הטיעון אודות קיומו של קשר סיבתי ובייחוד – יכול לסתור את קיומה של רשלנות בנהיגה.

 

מאסר וחשיבות עורך הדין

החשיבות של עורך הדין יכולה להיות הן בהוכחה שהראיות שהציגו רשויות התביעה אינן טובות מספיק על מנת להעיד על רשלנות או על קיומו של קשר סיבתי.

כמו כן, משום שהעונש המקסימלי על העבירה הוא שלוש שנים, מדובר בעבירה קלה ובית המשפט באמצעות עבודה נכונה יכול להשתכנע להקטין את העונש אף יותר.

 

אנשי משפט

אולי יעניין אותך גם