תאונת עבודה – מי משלם?

תאונת עבודה משמעה כאשר עובד שכיר נפגע בתאונה שחלה במסגרת שעות העסקתו, או לחלופין עובד עצמאי שנפגע בתאונה שאירעה במהלך שעות

הפעילות שלו.

כל זמן שמדובר בתאונת עבודה שמקשה על העובד להמשיך בעבודתו ולהתפרנס בכבוד, בין אם בהיקף משרה חלקי ובין אם מלא, ניתן להגיש תביעת פיצויים

בגין הנזקים שנגרמו לו בעקבות התאונה.

כיצד עושים זאת? מי משלם? ולמי צריך לפנות לאחר שחווים תאונת עבודה? להלן כל המידע שחשוב לדעת בנושא.

 

אלו הם הגורמים המעורבים בתביעת תאונת עבודה

  • המוסד לביטוח לאומי- נפגע תאונת עבודה יכול להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי תוך שנה ממועד התאונה.
  • המעסיק (במידה ומדובר בעובד שכיר) – אם מדובר בתאונת עבודה שנגרמה לעובד שכיר עקב התרשלות של המעסיק, יוכל נפגע תאונת העבודה להגיש תביעה עד ל – 7 שנים ממועד התאונה.
  • חברת הביטוח – אם העובד מבוטח במסגרת פוליסות בחברת ביטוח, אשר מכסות את הנזקים שנגרמו עקב תאונת העבודה, יוכל נפגע תאונת העבודה להגיש תביעה עד 3 שנים ממועד התאונה.

 

מתי המעסיק צריך לשלם לנפגעי עבודה?

אם תאונת העבודה התרחשה עקב התרשלות של המעסיק, ניתן להגיש בנוסף תביעת נזיקין כנגד המעסיק. כך אפשר יהיה לקבל את הפיצויים בגין נזקי התאונה נוסף על התביעה שהוגשה לביטוח לאומי. את התביעה ניתן להגיש עד 7 שנים מיום התאונה, כאשר רצוי ואף מומלץ לעשות זאת בסיוע של עורך דין דיני עבודה ולא לבד.

לצד כל הנאמר, חשוב לדעת כי תשלומי הביטוח הלאומי יקוזזו מהפיצויים שישולמו מטעם המעסיק, זאת בכפוף לעקרון המבטל אפשרות של פיצוי כפול. בנוסף, אם יסתבר שהתאונה התרחשה כפועל יוצא של התרשלות יחד עם נקיטת התנהגות בלתי זהירה מצד העובד, יזקפו לו אשמה מסוימת שתצמצם גם היא את סך הפיצויים הסופי.

כד שהתביעה שהוגשה נגד המעסיק תתקבל, העובד צריך לספק הוכחות לכך שהתאונה אכן נבעה מהתרשלות של המעסיק, ולכן עליו לקחת אחריות על הנזקים שנגרמו לעובד בגינה. האחריות של המעסיק כלפי העובדים כתובה שחור על גבי לבן ב'פקודת הבטיחות בעבודה', וכן מכורח הפסיקה שהיחסים בין עובד למעביד מחייבים את האחרון לשאת באחריות על נזקים שנגרמו לעובד בגין תאונות עבודה.

 

פיצויים בגין נזקים מחברת הביטוח

בעלי פוליסות המכסות נזקים של תאונת עבודה בחברות ביטוח פרטיות, יכולים לתבוע פיצויים גם מחברת הביטוח, זאת נוסף לתביעה פוטנציאל כנגד המוסד לביטוח לאומי והמעסיק.

הפוליסות הכלולות הינן פוליסת אובדן כושר עבודה, ביטוח מחלות קשות, ביטוח חיים וכו', והן יכולות להיות פוליסות אישיות או קבוצתיות. פוליסות קבוצתיות מוענקות בדרך כלל מטעם מסגרת העבודה, על ידי ההנהלה של מקום העבודה או ועד העובדים. את התביעה הזו ניתן להגיש עד 3 שנים מיום תאונת העבודה.

 

מאזניים

אולי יעניין אותך גם

תאונות עבודה
עורך דין דיני עבודה

תאונות עבודה והכרת זכויותיך

תאונות עבודה הן אירועים שכיחים למדי במקומות עבודה רבים. על פי נתוני הלמ"ס, בשנת 2021 אירעו בישראל כ-44,000 תאונות עבודה שדווחו למוסד לביטוח לאומי. תאונות

קרא עוד »