עורך דין תאונות עבודה – מהן הזכויות שמגיעות לך

תאונת עבודה הינה כל פגיעה, פיסית או נפשית, שהתרחשה בזמן העבודה בפועל, בדרך לעבודה (מרגע היציאה מהבית עד להגעה למקום העבודה), או בדרך חזרה (לאחר סיום העבודה – בדרך בחזרה אל הבית).

גם מחלה, לפי רשימת מחלות מוגדרת, אשר נקבעה בתקנות הביטוח הלאומי, ושהעובד חלה בה עקב עבודתו, תחשב כתאונת עבודה.

עוד קובע החוק, כי לעובדים שכירים "זמן העבודה" ייחשב גם בפרק הזמן בו העובד יצא להפסקה, אף אם לא היה נוכח במקום העבודה פיסית.

מי שאכן הוכר כנפגע תאונת עבודה, זכאי להגיש לביטוח הלאומי בקשה לסעד בסוגים שונים

 

דמי פגיעה

העובד זכאי לתשלום דמי עבודה יומי, במידה ונעדר מהעבודה לתקופה של יותר מיומיים ועד ל- 91 יום. האישור על אי כושר עבודה לאותם ימים יינתן על ידי רופא המשפחה של העובד.

 

גמלת נכות מעבודה

על מנת לקבל גמלת נכות, יש צורך לעבור ועדה רפואית. במידה והועדה קבעה כי לעובד יש לפחות 9% נכות, הוא יהיה רשאי לקבל גמלת נכות מעבודה.

במידה והנכות אותה קבעה הועדה הינה בין 9%-19% נכות, אזי יהיה זכאי העובד למענק חד פעמי.

במידה והנכות אותה קבעה הועדה הינה מעל ל- 20% נכות, אזי יהיה זכאי העובד לקצבה חודשית.

 

היוון קצבת נכות

במקרה והועדה הרפואית קבעה נכות של מעל ל- 20%, יהיה רשאי העובד להגיש בקשה להיוון קצבת הנכות. המשמעות הינה המרת הקצבה החודשית במענק חד פעמי.

במקרה זה, הביטוח הלאומי יבחן פרמטרים מסוימים, כגון: העובד ממשיך לקבל הכנסה קבועה ממקום עבודתו אשר מספיקה לפרנסתו, וכי הוא זקוק למענק חד פעמי עבור צרכים שיקומיים.

יש לציין, כי גובה ההיוון יכול להיות חלקי (עד 25% מסכומי הקצבאות העתידיות) או היוון מלא (100% מסכומי הקצבאות העתידיות)

 

קצבת שיקום מקצועי

עובד, שנקבעה לו דרגת נכות של 10%, ע"י הועדה הרפואית של הביטוח הלאומי ושאינו מסוגל לחזור לעבודתו הקודמת, הינו זכאי לשיקום מקצועי. במסגרת זו העובד רשאי להגיש בקשה לסיוע בדיור, סיוע ברכישת רכב, סיוע לצורך שיקום כלכלי וסיוע לרכישת אביזרי עזר

 

קצבת תלויים

במקרה שבו אדם נפטר, חלילה, כתוצאה מתאונת עבודה, בני משפחתו יהיו זכאים להגיש בקשה לגמלת תלויים.

רשאים להגיש את הבקשה: אלמן או אלמנה וילדים של המבוטח, על פי תנאי זכאות שנקבעו בחוק. בתנאים מסוימים יהיו זכאים לגמלה הורים, אחים, סבא/ סבתא במידה והעובד היה מפרנס אותם או עוזר לכלכלתם.

כידוע, נושא תאונות עבודה והזכויות המגיעות לעובד הנפגע, הינן רבות ומורכבות.

גם לאחר החלטת אחוז הנכות והפגיעה, שהוחלט בועדה של הביטוח הלאומי, ישנו כעת הליך בירוקרטי של הגשת המסמכים וההוכחות הרלוונטיים לצורך קבלת הקצבה המגיעה לעובד. אי הגשת מסמכים, טפסים ואישורים מלאים ובזמן עלול לגרום לעיכובים בקבלת הקצבה המיועדת. על כן, מומלץ תמיד לבצע את ההליך באמצעות עזרה של עורך דין תאונות עבודה, אשר מכיר את הגופים השונים ויודע כיצד להעניק לעובד את הזכויות המגיעות לו, במהירות וביעילות האפשרית.

 

 

מאזניים

אולי יעניין אותך גם

תאונות עבודה
עורך דין דיני עבודה

תאונות עבודה והכרת זכויותיך

תאונות עבודה הן אירועים שכיחים למדי במקומות עבודה רבים. על פי נתוני הלמ"ס, בשנת 2021 אירעו בישראל כ-44,000 תאונות עבודה שדווחו למוסד לביטוח לאומי. תאונות

קרא עוד »
איש משפט
עורך דין דיני עבודה

תאונת עבודה – מי משלם?

תאונת עבודה משמעה כאשר עובד שכיר נפגע בתאונה שחלה במסגרת שעות העסקתו, או לחלופין עובד עצמאי שנפגע בתאונה שאירעה במהלך שעות הפעילות שלו. כל זמן

קרא עוד »