דעי את זכויותייך – מה מגיע לך בחופשת לידה

יצאת לחופשת לידה ופוטרת מהעבודה? המעסיק אינו מפריש תנאים סוציאליים בזמן החופשה? המעסיק דורש שתקצרי את החופשה? חשוב שתדעי את זכויותייך! מה מגיע לך בחופשת לידה?

 

חופשת לידה על פי חוק

נשים זכאיות לצאת לחופשת לידה לפי זמן העסקתן. החוק קובע שנשים בעלות ותק של שנה בעבודה רשאיות לצאת לחופשת לידה של 26 שבועות. לעומתן, נשים העובדות באותו מקום עבודה פחות משנה, הזכאיות לחופשת לידה של 15 שבועות. את החופשה ניתן לקחת גם לפני הלידה. היולדת אף רשאית לקצר או להאריך את החופשה במידה ויש לכך סיבה רפואית הנוגעת לתינוק או לעצמה. כיום, במקרים רבים נשים מוותרות על חופשת הלידה או על חלק ממנה ובן הזוג רשאי לצאת לחופשת לידה במקומן. כמו כן, הביטוח הלאומי משלם ליולדת דמי לידה עבור 15 שבועות ובמידה והיא ממשיכה בחופשה, היא למעשה בחל"ת.

 

שמירה על התנאים הסוציאליים

כל זמן שנשים מקבלות דמי לידה מהביטוח הלאומי למשך 15 שבועות, המעסיק מחויב להפריש להן את כל הכספים לקרן פנסיה, קרן השתלמות וקופת גמל. כל הזכויות הסוציאליות שלהן נשמרות והן יכולות להמשיך ולצבור ימי חופשה, הבראה ומחלה. לאחר תקופת דמי הלידה וכאשר היולדת נמצאת בחל"ת, היא אינה זכאית לשמירת רציפות התנאים הסוציאליים ואינה צוברת מהמעסיק דבר. בתקופת החל"ת ניתן להקפיא את הזכויות או להמשיך ולצבור באופן עצמאי זכויות מסוימות. רוב הנשים חוזרות לעבודה לאחר שביטוח לאומי מסיים לשלם להן את דמי הלידה ואלו הממשיכות את החופשה חייבות להיות מודעות לכך.

 

פיטורים בזמן לידה והריון

החוקים לגבי פיטורים בהריון או לאחר לידה מאוד נוקשים.  מעסיק אשר מפטר עובדת בזמן הריון או בחופשת לידה שעבדה במקום העבודה לפחות 6 חודשים, עלול להיתבע ולשלם פיצוי גבוה למפוטרת. אותו הדין חל גם על הרעת תנאים. כלומר, מעסיק שאינו מפריש זכויות סוציאליות בזמן החופשה מרע למעשה את תנאי העובדת ויהיה מחויב לשלם לה פיצויים במקרה של תביעה משפטית. יתרה מזאת, גם אם העובדת סיימה את חופשת הלידה והמשיכה אותה כחל"ת, אין לפטר אותה. כאשר המעסיק מפטר יולדת או מונע ממנה את זכויותיה, היא רשאית להגיש נגדו תביעה אזרחית ולקבל ייצוג הולם של עורך דין דיני עבודה הבקיא בחוק שוויון הזדמנויות בעבודה.

 

חריגות בהתאם לצו השעה

בשל מגפת הקורונה והמשבר הכלכלי חל שינוי בחוק. המעסיק יכול לפנות למשרד העבודה ולבקש חל"ת לעובדת שילדה בשל מצב כלכלי קשה וקיצוצים. גם אם היולדת אינה מוכנה לצאת לחל"ת, בעקבות המשבר ניתן יהיה לבקש אישור להוציאה. לגבי נושא הפיטורין החוק בתוקפו עומד ואין לפטר את היולדת גם במקרה של משבר כלכלי. בשל המצב ישנם מעסיקים שמרעים את התנאים מסיבת קיצוצים וכך גורמים ליולדת להתפטר מעצמה וגם על כך חשוב להתייעץ עם עו"ד דיני עבודה.

 

שופט

אולי יעניין אותך גם

תאונות עבודה
עורך דין דיני עבודה

תאונות עבודה והכרת זכויותיך

תאונות עבודה הן אירועים שכיחים למדי במקומות עבודה רבים. על פי נתוני הלמ"ס, בשנת 2021 אירעו בישראל כ-44,000 תאונות עבודה שדווחו למוסד לביטוח לאומי. תאונות

קרא עוד »
איש משפט
עורך דין דיני עבודה

תאונת עבודה – מי משלם?

תאונת עבודה משמעה כאשר עובד שכיר נפגע בתאונה שחלה במסגרת שעות העסקתו, או לחלופין עובד עצמאי שנפגע בתאונה שאירעה במהלך שעות הפעילות שלו. כל זמן

קרא עוד »