מהם הליכי המעצר לקטינים

ישראל היא בין המדינות המערביות שמערכת החוק והמשפט שלהן נחשבת לפרוגרסיבית יחסית ומוכוונת להתנהלות הוגנת כלפי קטינים שנקלעו להליך פלילי.

גם קטין שנחשד בביצוע עבירה פלילית חמורה יחסית, זכאי למספר זכויות יחודיות במסגרת ההליך הפלילי, ובכללן התייחסות שונה מזו שחשודים בגירים זכאים לה, במסגרת הליכי מעצר.

בהקשר זה יצויין כי גם ההליך המשפטי המתנהל מול קטינים הוא שונה במספר היבטים מזה המתנהל מול נאשמים בגירים, והדבר מתבטא ביתר שאת כשמדובר על מעצרים של קטינים המתבצעים טרום הגשת כתב

האישום כנגדם.

בסקירה הבאה נסביר מי נחשבים כקטינים על פי החוק בישראל, במה הליכי מעצר של קטינים נבדלים מהליכי מעצר של חשודים בגירים, כיצד מטופלים קטינים בארץ המצויים בהליכי מעצר, ומדוע סיוע מעורך דין פלילי

המתמחה בקטינים – הליכי מעצר, הוא כה חיוני ונחוץ כבר מרגעיו הראשוניים של המעצר או הזימון לחקירה בתחנת המשטרה.

 

מי נחשבים כקטינים על פי החוק בישראל

החוק בישראל מתייחס לכל אדם שטרם מלאו לו שמונה עשרה שנים, בתור קטין. לעומת זאת, מרגע שאדם מגיע לגיל שמונה עשרה, הוא נחשב כבגיר בעיני החוק, כך שכלל החובות והזכויות שחלות על כל בגיר בארץ, תקפות גם לגביו.

 

על קטינים ואחריות פלילית

כאשר מוגש כתב אישום כנגד קטינים אשר נאשמים בביצוע עבירות פליליות, הקטינים אינם עומדים לדין בבית משפט פלילי מן המניין, אלא נשפטים מול בית המשפט לנוער, שהוא בית משפט שלום או בית דין מחוזי שבו מכהן שופט נוער וניתנה לו סמכות ייחודית לפסוק בתיקים של קטינים. ככל שבמועד ביצוע העבירה המיוחסת לאדם, הוא נחשב כקטין מבחינת החוק, הנאשם ישפט בגין העבירה המיוחסת לו כאילו היה קטין, גם אם הספיק להגיע לגיל 18 ולהפוך לבגיר בינתיים. גם זכויותיו של הנאשם ישמרו משל היה קטין, לרבות זכויותיו בהליכי ההמעצר, כפי שנפרט בשורות הבאות. על אותו משקל, ככל ובמועד ביצוע העבירה, הנאשם עוד לא היה בן 12 – כלומר טרם הגיע לגיל האחריות הפלילית הקבוע בחוק במדינת ישראל, ההליך המשפטי כנגדו יתנהל במסגרת אזרחית במקום בבית משפט פלילי. בתחילת ההליך המשפטי מומלץ להיעזר בגורם מקצועי מומחה כמו עורך דין פלילי בראשון לציון .

 

קטינים – הליכי מעצר: מדוע הם שונים מהליכי מעצר של בגירים?

כאשר קטינים נחשדים בביצוע עבירה פלילית, הליכי המעצר שלהם שונים מאלו של בגירים, במספר היבטים, לרבות תנאים שונים בעת המעצר עצמו. שוני זה בין הליכי מעצר בקטינים לעומת בגירים, משקף את תפיסת העולם לפיה בהיבט האחריות למעשיהם והיכולת להפעיל שיקול דעת נאות – קטינים נבדלים מבגירים. כל הטיפול הפלילי בקטינים בישראל הוא מוכוון שיקום ולכן גם תנאי המעצר של קטינים הם מקלים מאלו של חשודים בגירים, על מנת להימנע מפגיעה בלתי הפיכה בסיכוייו של הילד/ה לשוב למוטב ולהפוך לאזרח נורמטיבי מן המניין.

 

כיצד מטופלים קטינים בארץ המצויים בהליכי מעצר

כפי שצוין מעלה, קטינים המצויים בהליכי מעצר בישראל, מטופלים באופן שונה מהאופן שבו בגירים שנעצרו מטופלים, וזאת במספר היבטים מרכזיים:

  • ניסיון להימנע ממעצר של קטינים – ככלל, החוק חותר להימנע ממעצרים של קטינים ככל ומסתמנת דרך שונה שבה ניתן להשיג את מטרות המעצר. למשל, השגת הוכחות לביצוע העבירה שהקטין נחשד בה ללא מעצר, השגת הודאה באשמה ללא מעצר הקטין, או מניעת עבירות נוספות מבלי לעצור את הקטין, וכן הלאה.
  • הזכות לייצוג משפטי של עו"ד פלילי – לכל קטין שמורה הזכות לקבלת ייעוץ משפטי ללא עלות.
  • חובת ההבאה בפני שופט – היה וקטינים נעצרים בזמן שביצעו לכאורה עבירה על החוק, החוק מחייב את רשויות האכיפה להביאם בפני שופט תוך 24 שעות מהרגע שבו נעצרו. זאת להבדיל מבגירים, שהחוק מאפשר להחזיק אותם במעצר למשך פרק זמן של עד 48 שעות. ככל שגיל הקטין נמוך מ – 14 שנים, הבאתו לפני שופט תהיה חייבת להתבצע לפי החוק בתוך פרק זמן שלא יעלה על 12 שעות ממועד ביצוע המעצר. החריג לעניין זה הוא נסיבות ספציפיות שבהן קיימת סכנה מוחשית לבטחון הציבור כמו חשד לביצוע עבירה ביטחונית, או אז החוק מאפשר לעכב את הבאת הקטין החשוד בפני השופט.
  • אזיקת קטינים לשם הבאתם למעצר – החוק אוסר באופן גורף על אזיקת קטינים במקום פומבי.
  • החזקת קטינים במעצר בתא מעצר נפרד – קטינים בהליכי מעצר יוחזקו על פי החוק בתאי מעצר נפרדים מאסירים אחרים, ובפרט בנפאד מהאסירים הבגירים.
  • משך מעצר מרבי: משך המעצר המרבי של קטין לפני הגשת כתב אישום הינו עשרה ימים. אם יש צורך, ניתן להאריך את המעצר בעשרה ימים נוספים. בפועל, במרבית המקרים הארכה כזאת לא ניתנת.
  • הפרדת כוחות בין עצורים מסוגים שונים – על פי החוק בישראל, אין להחזיק במעצר ראשון קטינים יחד עם עצורים אחרים שזהו המעצר השני שלהם או למעלה מכך. בנוסף לכך, החוק אוסר אף על החזקת קטינים תחת מעצר יחד עם מי שנמצאים במעצר לאחר שהוגש כנגדם כתב אישום.

 

אילו זכויות שמורות על פי חוק לקטינים בהליכי מעצר?

קטינים במעצר, זכאים למעצר ברמת תברואה, היגיינה והזנה סבירה. למרות שלזכויות אלו שותפים למעשה גם עצורים שאינם קטינים, אכיפת הדרישות הללו מקבלת משנה תוקף כאשר העצורים הם מתחת לגיל 18. מעבר לתנאי המעצר הבסיסיים הללו, לקטינים ישנה גם זכות לראות עובדת סוציאלית ולהיפגש עם קרובי משפחתם מדרגה ראשונה, לשוחח עימם וכן לקבל מכתבים מהם. זאת גם אם כנגד העצור הקטין כבר הוגש כתב אישום.

 

מדוע אסור לוותר על סיוע מעורך דין פלילי המתמחה בקטינים – הליכי מעצר

אף שלקטינים בהליכי מעצר אמורות להיות זכויות שהחוק מקנה להם כברירת מחדל, הלכה למעשה על מנת להבטיח כי זכויות העצור הצעיר לא יפגעו, חשוב מאוד לערב עו"ד פלילי בתיק של הקטין כבר מהשלבים ההתחלתיים ביותר של ההליך הפלילי.

מאזניים

 

אולי יעניין אותך גם

פטיש
פלילי

הטרדה מינית מצד הבוס

מתי תיחשב זוגיות עם הבוס כהטרדה מינית? מה אמור מקום העבודה לעשות במקרה שחוויתי הטרדה מינית מצד הבוס? והאם אפשר לפעול בדרכים אחרות? ריכזנו את

קרא עוד »
פטיש
פלילי

האם ניתן למחוק רישום פלילי?

קיומו של רישום פלילי עלול לגרום לבעיות בקבלה למקומות עבודה, ליצור תדמית שלילית ולהוביל לתוצאות שליליות נוספות, וזאת על אף שהרישום הפלילי יכול לנבוע מתיקים

קרא עוד »
אישה מעשנת
פלילי

איסור על עישון במקומות עבודה

עישון במקומות עבודה הוא נקודה משמעותית עבור מעשנים ועבור לא מעשנים. איסור העישון מגביל את המעשנים והתרתו פוגעת בעובדים שאינם מעשנים משום שהם נחשפים לסכנות

קרא עוד »