מהי חובת המעסיק בתאונת עבודה

נפלת מהסולם באתר הבנייה שבו אתה עובד? קיבלת כוויה מסיר רותח במסעדה? או שמא מדובר במקרה פעוט ו…? מה הן הזכויות שמגיעות לך בגין התאונה?

תאונת עבודה היא תאונה שהתרחשה במהלך זמן העבודה וגרמה לו לנזק פיזי עד כדי כך שנאלץ להעדר מהעבודה. במצב זה, ניתן להגיש תביעת פיצויים לביטוח לאומי או לחברת ביטוח פרטית. כלומר, זה לא משנה באשמת מי נגרמה התאונה – באשמת המעסיק או באשמת העובד, כל עוד העובד מבוטח תחת ביטוח נפגעי עבודה, הוא זכאי לקבל פיצויים.

 

מה נותן כיסוי הביטוח?

לפי הכיסוי הביטוח, מבוטח אשר נפגע או נפצע תוך כדי מילוי תפקידו בעבודה ובעקבות כך אינו מסוגל לחזור לעבודה, זכאי לדמי פיצויים על אובדן ההכנסה. נכון להיום, דמי העבודה לא יעלו על 11 אלף שקלים ליום וישולמו למשך 13 שבועות לכל היותר.

 

מי זכאי?

מובן מאליו שכיסוי הביטוח של המעסיק הוא התנאי הראשון לקבלת הפיצויים. כמו כן, העובד לא מסוגל להמשיך לעבוד בעבודתו או עבודה אחרת שמתאימה לו כתוצאה מהתאונה. בנוסף לכך, על העובד להחזיק בתעודת אי כושר עבודה מרופא או מרפאה לתאונות עבודה, אשר בה מצוינות כלל הפגיעות ומשך תקופת הזמן שבה לא עבד.

 

מי אינו זכאי?

אדם אשר נפגע בתאונת עבודה והחליט להמשיך להרוויח את כספו ולעבוד בכל זאת, בעצם יפסיד את דמי הפיצויים שמגיעים לו. זאת ועוד, מבוטח שעבר את התאונה בזמן הכשרה מקצועית וכתוצאה מכך לא נפגעה הכנסתו בעקבות התאונה. כמו כן, עובדים זרים בלתי חוקיים, אסירים ועצירים אינם זכאיים לפיצויים אלו. מעבר לכך, מבוטח אשר זכאי באותו הזמן לדמי אבטלה או תגמול מילואים, יצטרך לבחור בין אחד מאלו לבין פיצויי תאונת העבודה.

 

כיצד לממש את הזכאות?

במידה ונפגעתם בתאונת עבודה ומצאתם את עצמכם זכאיים לפיצויים, יש להגיש תביעה לדמי פגיעה לנפגעי עבודה באתר של המוסד לביטוח לאומי. ניתן להגיש את התביעה תוך שנה לכל היותר מיום הפגיעה, לאחר מכן, הסיכוי לקבלת הפיצויים יקטן. יש לצרף את כלל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים המעידים על הנזק הרפואי שנגרם כתוצאה מהתאונה. בנוסף, יש לצרף תעודה רפואית כלשהי מבית חולים אשר מתועד בה את האבחנה הרפואית ומשך הזמן שבו העובד לא עבד כתוצאה מהפגיעה.

לסיכום, כל עוד התאונה לא נגרמה באשמת המעסיק באופן ישיר – אין למעסיק אחריות כספית כלפי המועסק, מלבד תשלום על היום הראשון לאחר התאונה. אך אפילו אם התאונה נגרמת באשמת המעסיק, העובד זכאי לקבלת פיצויים מביטוח לאומי אם הוא עומד בתנאים המתאימים.

תאונת עבודה

אולי יעניין אותך גם

תאונות עבודה
עורך דין דיני עבודה

תאונות עבודה והכרת זכויותיך

תאונות עבודה הן אירועים שכיחים למדי במקומות עבודה רבים. על פי נתוני הלמ"ס, בשנת 2021 אירעו בישראל כ-44,000 תאונות עבודה שדווחו למוסד לביטוח לאומי. תאונות

קרא עוד »
איש משפט
עורך דין דיני עבודה

תאונת עבודה – מי משלם?

תאונת עבודה משמעה כאשר עובד שכיר נפגע בתאונה שחלה במסגרת שעות העסקתו, או לחלופין עובד עצמאי שנפגע בתאונה שאירעה במהלך שעות הפעילות שלו. כל זמן

קרא עוד »