להביא לעולם ילד ללא נישואין – המדריך המשפטי

בשנים האחרונות הולך וגובר הרצון של זוגות ישראלים להביא יחד ילד לעולם ולחתום על הסכם הורות משותפת, שמסדיר ומבטיח את כל הזכויות והחובות של בני הזוג אחד לשני ולילדם המשותף, מבלי להיקלע למחלוקות עתידיות.

 

מהו הסכם זוגי?

זוגות שלא נישאו ברבנות יכולים ליצור לעצמם הסכם מחייב, שמורכב מכל העקרונות והערכים המשותפים שלהם. כך הם יוכלו בעתיד, אם הזוגיות תתפרק, להימנע ממחלוקות. הסכם זה עתיד להיות הבסיס לכל מערכת היחסים והוא מחייב מהרגע ששני בני הזוג חתמו עליו.

 

איך יוצרים הסכם הורות משותפת?

אם אתם מעוניינים להביא ילד לעולם מבלי להצטרף למוסד הנישואין שדרכו חלק גדול מחיי ההורות (בנישואין ובגירושין) מוסדרים וברורים, תצטרכו לחשוב על כל המחלוקות או השאלות העתידיות שיעלו במצב של פירוק. היכן גרים הילדים? מי מההורים נשאר איתם בחגים או בחופשות? איך מתבצעת חלוקת הרכוש והכספים המשותפים (אם יש)? מה קורה אם אחד ההורים מעוניין לעבור לחו"ל? עורך הדין יוכל לעזור לכם לחשוב על כל סוגיה אפשרית, עד למענה על שאלות הקטנות ביותר.

 

מה חשוב שיכיל ההסכם?

הדבר המרכזי ביותר בהסכמי הורות מתייחס למשמורת והסדרי הראייה. זוג ההורים מבחינת החוק הם האפוטרופוסים הטבעיים של הילד ולכן עליהם לדאוג לגידולו, לחינוך, ההכשרה לעבודה, שמירה על נכסיו וניהולם. הסדרי הראייה קובעים את תנאי המשמורת לפי שעות, ימים בשבוע, מה שמתרחש בחופשות, חגים, אירועים מיוחדים ומחלות. ההסכם צריך להתייחס גם לחינוך הילד מבחינה כמה שיותר רחבה, כולל זרם חינוכי מסוים, ערכים לגידול הילד ועוד.

 

תשלומי מזונות

כלכלת הילד מורכבת מקורת גג, מזון, ביגוד, הנעלה, חינוך, חוגים והוצאות רפואיות. הצדדים רשאים לקבוע כל הסדר שיחליטו עליו במסגרת ההסכם, כל עוד לא קיימת פגיעה בטובתו ובצרכיו של הילד. בנושא זה אפשר לכלול הוצאות נוספות כמו שיעורים פרטיים, ימי הולדת, שיעורי נהיגה ועוד.

 

מקום המגורים של הילד

זוהי נקודה שמתייחסת למרכז החיים של הילד, אך גם לנושאים כמו יציאה מהארץ, פרק הזמן שבו יש להודיע על כך מראש, באילו תנאים, לכמה זמן, תנאים או פרטים חשובים לגבי אופי השהות בחו"ל ועוד.

 

שם משפחתו של הילד

כל הסכם חייב להתייחס מבחינה חוקית גם לשם הילד. על פי חוק השמות, ילדים לזוגות שאינם נשואים אמורים לשאת באופן אוטומטי את שם המשפחה של האם. לכן אם מעוניינים בשם אחר או בנשיאת שם המשפחה של האב, יש לכלול זאת בהסכם.

 

הורות ללא נישואין: מידע חשוב

זוגות שאינם נשואים ומעוניינים להביא לעולם ילד בתהליכי הפרייה, יצטרכו ליצור הסכם הפריה. האישה תצטרך להצהיר שבכוונתה לגדל את הילד ועל הגבר להצהיר שהוא יודע ויעמוד בכל החובות שחלות כלפיו. יש להציג את ההסכם בכל מרפאת פריון על פי הנחיות משרד הבריאות. אם חשוב לכם לדעת עוד על הסכם הורות משותפת, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי בנושא.

תינוק בבטן

אולי יעניין אותך גם