העובד לקח ימי מחלה פיקטיביים – איך ניתן להתנהל מולו?

כולנו מכירים את הצורך הזה לפעמים לקחת יום חופש מהעבודה כשאנו מרגישים שזה כבר נהיה מעט יותר מדיי.

אבל, עולה בראשנו כי חבל לבזבז ימי חופשה סתם כך ונוציא אישור מחלה מהרופא.

בתור מעסיקים, עובדים אשר מוציאים ימי מחלה באופן נשנה יכולים לפגוע בתפקוד התקין של העסק, אך מה ניתן לעשות?

 

מהו אישור מחלה תקין?

על פי החוק, עובד אשר יוצא ליום מחלה, ואינו רוצה שזה ייחשב לו כיום חופש, צריך להעביר אישור מחלה מרופא בהתאם לכמות הימים בהם נעדר. אישור, בעבור מחלה אחת, יכול להיות תקף ל-30 ימים בלבד ואין להעביר את האישור בדיעבד.

במידה והעובד הציג אישור מחלה בהתאם לתנאים שפורטו, הוא עשה זאת בהתאם לחוק, ואין רלוונטיות באשר לתקינות מצבו הרפואי היות וישנו איסור על ציון אבחנת הרופא וסיבת ההיעדרות על גבי האישור.

 

מה אם גילינו שהעובד לא באמת חלה?

חשוב לבצע הפרדה בין אמיתות דיווח העובד לבין אופי הדיווח. במידה והמעסיק חושד בכך שהעובד הוציא ימי מחלה פיקטיביים יכול הוא, על פי תיקון בחוק דמי מחלה, לזמן את העובד לבדיקה רפואית מטעמו, אשר לה העובד צריך להיענות. אך חשוב להבהיר, הזימון לבדיקה יכול להיעשות אם אצל המעסיק התעוררו ספקות בנוגע לתקינות האישור שהעביר, ולא כי הוא חושב שהעובד לא באמת חלה.

 

האם יש עילה לתביעה?

במידה ולמעסיק יש ספק כלשהו בנוגע לתקינות אישור המחלה, והוא מאמין כי האישור אינו תואם לזה הנדרש על פי חוק, עליו להתייעץ ראשית עם עורך דין לדיני עבודה. עורך הדין יידע להעריך את תקינותו של האישור.

במידה והאישור תקין ואכן מציין באופן נאמן את תקופת ימי המחלה, שם הרופא והקופה, בצירוף פרטיו המזהים של העובד, אין כאן עילה לפיטורין היות והעובד הגיש אישור התואם לדרישה, גם אם לא היה חולה.

במידה ונמצא על ידי עורך הדין כי האישור לוקה בחסר ואכן הוא פיקטיבי, או לא תקין בצורה כזו או אחרת, מומלץ ראשית לפנות לעובד, טרם נקיטת הליכים כלשהם. כלל הליך הבירור יכול להיות בצמוד לייעוץ של עורך הדין.

במידה והעובד לא משתף פעולה, ולא מוכן לגשת לבדיקה רפואית בהתאם לחוק, ישנה עילה לתביעה או פיטורין בהתאם לראות המעסיק. גם טרם ביצוע פעולה זו מומלץ להיוועץ בעורך הדין, עמו התחלתם את הבדיקה, וזאת על מנת לוודא שאינכם עושים עוול שלא כחוק לעובד.

 

לסיכום

כל עוד עובד הגיש אישור מחלה תקין לפי חוק, לא קיימת עילה לפיטורין. במידה ונמצא ליקוי, אחרי בדיקת עורך דין, באישור המחלה ניתן לזמן את העובד לבדיקה רפואית מטעם המעסיק. במידה והעובד מסרב לבדיקה, או שיקר, ישנה עילה לפיטוריו.

 

שופט

אולי יעניין אותך גם

תאונות עבודה
עורך דין דיני עבודה

תאונות עבודה והכרת זכויותיך

תאונות עבודה הן אירועים שכיחים למדי במקומות עבודה רבים. על פי נתוני הלמ"ס, בשנת 2021 אירעו בישראל כ-44,000 תאונות עבודה שדווחו למוסד לביטוח לאומי. תאונות

קרא עוד »
איש משפט
עורך דין דיני עבודה

תאונת עבודה – מי משלם?

תאונת עבודה משמעה כאשר עובד שכיר נפגע בתאונה שחלה במסגרת שעות העסקתו, או לחלופין עובד עצמאי שנפגע בתאונה שאירעה במהלך שעות הפעילות שלו. כל זמן

קרא עוד »