הטרדה מינית מצד הבוס

מתי תיחשב זוגיות עם הבוס כהטרדה מינית?

מה אמור מקום העבודה לעשות במקרה שחוויתי הטרדה מינית מצד הבוס?

והאם אפשר לפעול בדרכים אחרות?

ריכזנו את השאלות החשובות בנושא:

 

האם קשר זוגי עם הבוס נחשב להטרדה?

בתי המשפט רואים כל קשר זוגי עם ממונה במקום העבודה כקשר שיש בו ניצול יחסי מרות. הסיבה לכך היא שהכפופים לא יכולים להביע את רצונם בחופשיות, מאחר ומהם מטבע, כפופים לאחר. אם הקשר הוא מיני בלבד ולא מערכת יחסים רומנטית, בתי המשפט יעמדו על ניצול המרות גם אם מדובר בקשר שבהסכמה.

כדי להפריד בין מרות ליחסים, הבוס יצטרך גם לדווח על הקשר כדי לסתור מצב שבו הוא ייחשב למטריד מינית או מנצל יחסי מרות. במקביל עליו פשוט להפסיק להיות הבוס.

 

הרחקה בין המתלוננת לבוס לאחר התלונה

על פי החוק למניעת הטרדה מינית, כל עוד התלונה מתבררת יש להרחיק את הבוס מהמתלוננת פיזית בתוך מקום העבודה. אלא שבמקרה מפורסם שבו הייתה זו המתלוננת שהועברה ממקומה, נקבע שהדבר מנוגד לתקנות למניעת הטרדה מינית והנילון (זה שהוגשה נגדו תלונה) הוא זה שצריך להיות מורחק ולעבור ממקומו.

 

הבוס מספר לי בדיחות גסות. האם הוא מטריד מינית?

בפסיקה נקבע שכל עובד או ממונה שיוצר אווירה עוינת ובלתי נוחה, גם אם מדובר בבדיחות או מחמאות, עלול להיחשב כמטריד מינית.

 

מה עושים אם הוטרדתי ע"י הבוס?

החוק למניעת הטרדה מינית מספק שלוש דרכי פעולה וניתן לממש את כולן: הגשת תלונה במקום העבודה, הגשת תלונה במשטרה ותביעה כספית על הטרדה מינית. כל מוטרד או מוטרדת יכולים לבחור את דרך הפעולה שמתאימה להם לאור הנסיבות. מומלץ להתייעץ משפטית לפני, משום שמקומות העבודה לא תמיד יודעים איך לטפל בתלונה ומגלגלים את אחריות הטיפול למשטרה, אבל מדובר במעשה לא נכון.

אם הצלחת להקליט את הבוס באופן שמוכיח את ההטרדה מינית, הדבר קביל משפטית ואיננו נחשב להאזנת סתר. לכן ניתן להשתמש בהקלטה כראיה.

 

מה עושים כשמתלוננים עליי הבוס, שהטרדתי מינית?

לפני שניגשים לבירור ההטרדה המינית במשטרה או במקום העבודה, רצוי להתייעץ משפטית עם עורך דין הטרדה מינית במקום העבודה ולברר לגבי זכויותיך, מה קובע החוק ואולי להבין מה בהתנהגותך גרם להגשת התלונה.

 

כשמקום העבודה לא מתייחס לתלונה:

ברגע שמוגשת תלונה על הטרדה מינית מצד הבוס, ממונה ממקום העבודה אמור לשוחח עם המתלוננ/ת והבוס, לשמוע את הטענות של שני הצדדים ולתשאל עדים, אם היו. את הנתונים הוא אמור לאסוף לדוח מסודר שכולל נימוקים והמלצות. אם מקום העבודה לא מבצע זאת, הוא נחשב למי שמפר את חובתו החוקית למניעת הטרדה מינית במקום העבודה.

במקרה כזה, ייתכן שהמתלוננ/ת יקבלו לא רק את פיצויי הפיטורים אם ירצו לעזוב, אלא פיצוי כספי נוסף על הפרת החוק למניעת הטרדה מינית ועל העובדה שהם נאלצו לעזוב בשל היעדר הטיפול בתלונה. כדי לבדוק את זכויותיך, כדאי לקרוא עוד על הטרדה מינית בעבודה מהזווית המשפטית.

 

חוק ומשפט

אולי יעניין אותך גם

קטינים
פלילי

מהם הליכי המעצר לקטינים

ישראל היא בין המדינות המערביות שמערכת החוק והמשפט שלהן נחשבת לפרוגרסיבית יחסית ומוכוונת להתנהלות הוגנת כלפי קטינים שנקלעו להליך פלילי. גם קטין שנחשד בביצוע עבירה

קרא עוד »
פטיש
פלילי

האם ניתן למחוק רישום פלילי?

קיומו של רישום פלילי עלול לגרום לבעיות בקבלה למקומות עבודה, ליצור תדמית שלילית ולהוביל לתוצאות שליליות נוספות, וזאת על אף שהרישום הפלילי יכול לנבוע מתיקים

קרא עוד »
אישה מעשנת
פלילי

איסור על עישון במקומות עבודה

עישון במקומות עבודה הוא נקודה משמעותית עבור מעשנים ועבור לא מעשנים. איסור העישון מגביל את המעשנים והתרתו פוגעת בעובדים שאינם מעשנים משום שהם נחשפים לסכנות

קרא עוד »