מהי הדרך הטובה ביותר לפרוש מהעבודה?

פרישה מהעבודה עשויה להיות מאורע משמח עבור חלק מהעובדים, ומאורע קשה עבור השאר. פרישה יכולה להיעשות מסיבות רבות ומגוונות – הגעה לגיל הפנסיה, רצון לשינוי, אילוצים שונים ועוד. תהיה סיבת הפרישה אשר תהיה, על העובד הפורש לדאוג לזכויותיו ולתכנן את הפרישה מבעוד מועד.

 

נתונים ומסמכים שימושיים

מומלץ מאוד לכל עובד שפורש מעבודתו לאסוף ולרכז את כל הנתונים והמסמכים שצבר במהלך תקופת עבודתו. נתונים אלו יכולים להיות קשורים לקרן הפנסיה של העובד, קופות הגמל, קרנות ההשתלמות, פוליסות ביטוח ועוד. בכל אחת מאלו העובד נדרש לבדוק מהן זכויותיו הקיימות, מה מהן הוא יכול לשמר גם בזמן פרישה, מהן היתרות הקיימות ונתונים נוספים.

נוסף על אלו, על העובד לבקש ממעסיקו עותק של הסכם העבודה שלו, בו מפורטים כל התנאים והזכויות הסוציאליות להם הוא זכאי, וכן כל הסכם / חוזה / טופס רלוונטי, שיוכל לשמש את העובד בעתיד.

 

פרישה מוקדמת

גיל הפרישה המוקדמת בישראל הוא 60, גם לנשים וגם לגברים. במידה והפרישה מהעבודה היא על רקע רצון העובד ולא מתוך הכרח – עליו לוודא שהוא חותם על הסכם יציאה לפנסיה מוקדמת, בו כתובות זכויותיו של העובד שפורש.

פרישה מוקדמת עשויה להקטין את גובה הפנסיה החודשית שהעובד יקבל בהשוואה לעובד בפורש בגיל הפרישה – אך בכל מקרה הוא זכאי לקבל פנסיה חודשית.

 

פדיון ימי חופשה ומחלה

אדם שפורש מעבודתו נדרש לבדוק את יתרת ימי החופשה שהוא יכול לנצל ואת דמי ההבראה שלהם הוא זכאי. לעיתים קרובות זכאות זו שווה הרבה כסף, ולכן מומלץ לבדוק זאת מבעוד מועד. עם זאת, יש לשים לב שהגיל המינימלי בו עובד יכול לפדות את ימי המחלה שלו הוא 55 – ולכן לא תהיו זכאים לפדיון זה אם אתם מתכננים פרישה מוקדמת יותר.

 

קצבת זקנה

במידה והפרישה מהעבודה נעשית על רקע הגעה לגיל הפנסיה (גיל 67 לגברים ו- 62 לנשים), אתם זכאים לקצבת זקנה חודשית מביטוח לאומי. קצבה זו מורכבת מסכום בסיסי, אליו מתווספים מרכיבים שונים התלויים בנתוניו של כל אדם.

 

פרישה תוך ליווי משפטי מקצועי

לכל עובד מגיעות זכויות רבות ומגוונות, שחלקן נוגעות גם לפרישה של העובד ממקום עבודתו. הזכויות שהוצגו במאמר זה הן רק חלק מהנושאים אליהם העובד נדרש לשים לב כאשר הוא פורש ממקום העבודה.

על מנת לנצל את מלוא הזכויות שמגיעות לך, ולוודא שלא יחסרו לך נתונים ומסמכים כלשהם שעשויים לשמש אותך בעתיד – מומלץ לפנות לעורך דין מקצועי ומנוסה שעוסק בדיני עבודה, כמו עורך דין אדרת. רק עורך דין שעוסק באופן שוטף ויום יומי בדיני עבודה יודע את כל ההיבטים המשפטיים והזכויות המלאות שמגיעות לעובד שפורש מעבודתו (בין אם בגיל הפנסיה ובין אם בפרישה מוקדמת).

 

פטיש משפטי מבריק ונוצץ

אולי יעניין אותך גם

תאונות עבודה
עורך דין דיני עבודה

תאונות עבודה והכרת זכויותיך

תאונות עבודה הן אירועים שכיחים למדי במקומות עבודה רבים. על פי נתוני הלמ"ס, בשנת 2021 אירעו בישראל כ-44,000 תאונות עבודה שדווחו למוסד לביטוח לאומי. תאונות

קרא עוד »
איש משפט
עורך דין דיני עבודה

תאונת עבודה – מי משלם?

תאונת עבודה משמעה כאשר עובד שכיר נפגע בתאונה שחלה במסגרת שעות העסקתו, או לחלופין עובד עצמאי שנפגע בתאונה שאירעה במהלך שעות הפעילות שלו. כל זמן

קרא עוד »