גילוי מרצון 2022: כל מה שחשוב לדעת

אמנות בינלאומיות עליהן חתומה מדינת ישראל מקנות לרשות המסים כלים מתקדמים שלא היו לה בעבר, לחשיפת משתמטי מס וגילוי מקורות הכנסה עלומים. מהו הליך "גילוי מרצון", מהם התנאים למי שמבקש לקיים את ההליך, מה החשש המונע ישראלים מלגשת מיוזמתם לרשות המסים והאם חשש זה מוצדק?
במאמר זה תמצאו את כל המידע על גילוי מרצון, עדכני לשנת 2022.

 

מהו "גילוי מרצון"?

גילוי מרצון הוא הליך אשר יזמה רשות המיסים הישראלית במטרה לעודד "נישומים, עוסקים, יחידים ובעלי תפקידים בתאגידים" לדווח אודות מקורות הכנסה שלא דווחו ולשלם את חבות המס כנדרש על פי חוק. ההבטחה הייתה כי לא יינקטו הליכים פליליים כנגד מי שביצעו גילוי מרצון, בכפוף למספר תנאים.

 

מי יכול לגשת ל-"גילוי מרצון"?

רשות המסים הגדירה מספר תנאים עבור מי שמבקש לקיים הליך גילוי מרצון:

  • פנייה לרשות המסים תיעשה בתום לב.
  • במועד הפניה לא התקיימה חקירה או בדיקה מצד רשות המסים בנוגע למדווח.
  • במועד הפניה לא התקיימה חקירה מצד משטרת ישראל בנוגע למדווח.
  • במועד הפניה אין בידי רשות המסים מידע קודם בדבר הליך גילוי מרצון.
  • מידע בנוגע למקורות ההכנסה של המדווח לא פורסם קודם לכן בכלי התקשורת.
  • מידע בנוגע למקורות ההכנסה של המדווח לא נכלל בכתב תביעה או כתב הגנה בהליך שיפוטי.

בנוסף, רשות המסים דורשת מהנישום שיגיש הצהרת אמת, יפסיק את מחדליו לאלתר וישלם את המס הנדרש בתוספת הפרשי הצמדה וקנסות. לצורך הכתבה, נפגשנו עם גורם בכיר מ- OPAL – משרד רואה חשבון, כדי להבין מהן הנקודות החשובות שכדאי לדעת לגבי גילוי מרצון עכשיו, בשנת 2022. (אתר המשרד: https://opal-cpa.co.il).

 

ההיסטוריה של הליך "גילוי מרצון"

שווה להכיר קצת את ההיסטוריה של גילוי מרצון. בחודש ספטמבר 2014 פרסמה רשות המסים "נוהל גילוי מרצון" ובשנת 2017 הנוהל עודכן ותוקפו נקבע לסוף 2019. הנוהל הגדיר את התנאים הנ"ל להגשת גילוי מרצון. הנוהל כלל שני מסלולים:

המסלול המקוצר:

מסלול זה נפתח בפני נישומים אשר ההכנסות הלא מדווחות שלהם נמוכות משני מיליון שקלים, ואשר חבות המס בגין הכנסות אלו אינה עולה על חמש מאות אלפי ש"ח. במסלול זה מתקיים הליך מקוצר: עם אישור הבקשה, פקיד השומה מנפיק לנישום שובר לתשלום המס.

המסלול הרגיל:

במסגרת המסלול הרגיל, הנישום נדרש לגלות את כלל הנכסים וההכנסות שלא דווחו בשלב הגשת הבקשה.

בנוסף, עד סוף 2018 מותר היה להגיש גילוי מרצון אנונימי.

 

מה הסטטוס של "גילוי מרצון" בשנת 2022?

בשנים האחרונות ישנם התפתחות עולמית אשר משפיעה בצורה דרמטית על תחום ה"גילוי מרצון" כיום, בשנת 2022. בשנת 2014 ישראל הצטרפה לאמנה בינלאומית CRS  שמה Common Reporting) (Standards בהובלת ארגון ה-OECD, שמטרתה להיאבק בתופעת ההשתמטות ממס ולחזק את מערכות המס במדינות ה-OECD.

לקח לאמנה זו מספר שנים "להבשיל" לכדי מעשה, אולם כיום ב-2022 יש לרשות המסים הישראלית כלים חדשים וחסרי תקדים במאבקה ב"הון השחור". בנקים בחו"ל, כולל במדינות כגון שוויץ, החלו לדרוש ממחזיקי חשבון זרים אישורי מס ממדינות המקור.

שינויים שהוכנסו בחוק להלבנת הון ושינויים שבוצעו בהסכמים בינלאומיים להם מחוייבת מדינת ישראל מפעילים לחץ נוסף על אזרחים ישראלים שלהם מקורות הכנסה שאינם מדווחים.

 

למרות החשש – עדיף לגלות ובהקדם האפשרי

אנו מבינים את החשש של ישראלים רבים שלא יזכו להליך הוגן ולחסינות הפלילית המובטחת. אולם המחיר של הימנעות מגילוי עלול להיות יקר שכן רשות המסים עושה מאמץ רב בחשיפת המשתמטים ומעת לעת מתפרסמת בתקשורת ידיעה על אדם נורמטיבי כזה או אחר שזומן לחקירה או נעצר.

בשורה התחתונה, שיתוף הפעולה הבינלאומי בחשיפת המשתמטים ממס העניק לרשות המסים כוח עצום שלא היה לה בעבר. בנקים בחו"ל גם הם החלו להפעיל לחץ על מחזיקי חשבון זרים. המסקנה ברורה: עדיף ליזום גילוי מרצון ולהניע תהליך של משא ומתן מול רשות המיסים, אשר הניסיון מלמד כי אם מבוצע בדרך מקצועית על ידי מומחה לנושא, מסתיים בשביעות רצון שני הצדדים.

 

האם לגשת לבד לרשות המסים או לקבל ליווי?

ניתן כמובן לגשת בכוחות עצמכם לרשות המסים אולם ישנו יתרון עצום בקבלת ייעוץ וליווי מעורך דין מומחה למיסים. על המומחה להיות בעל ניסיון רב ו"קבלות" בייצוג אנשים וגופים במצב דומה לשלכם ובניהול משא ומתן שהסתיים בהצלחה. עליו להכיר לפרטי פרטים את חוקי המס על מנת לייצג אתכם באופן הטוב ביותר האפשרי. במקרה של חקירה, עליו להיות בעל יכולת ללוות באופן צמוד את הנישום ולמנוע ממנו לבצע שגיאות יקרות.

 

לסיכום, מהם היתרונות בביצוע הליך "גילוי מרצון"?

  • הימנעות מהסתבכות בהליך פלילי.
  • הימנעות מתשלום קנסות כבדים.
  • כניסה למשא ומתן עם רשות המסים מעמדה של יוזמה ומתוך בסיס של "תום לב".

אל תחכו. כל יום קובע מאחר ופנייה בתום לב לרשות המיסים חשובה מאוד להצלחת התהליך. ואפילו כאשר לא תיחשב פנייתם ל"תום לב" עדיין במידה ויזמתם את הפניה הדבר יקנה לכם יתרון. פנו בהקדם לקבלת ייעוץ אישי בנוגע ל"גילוי מרצון" וחסכו עוגמת נפש עתידית. בהצלחה

שופט

 

אולי יעניין אותך גם

הוצאת דיבה לאיש חינוך
עריכת דין

הוצאת דיבה לאיש חינוך

לשון הרע היא דאגה רצינית בכל תחום מקצועי, אך כשמדובר באנשי חינוך, ההשפעה עלולה להזיק במיוחד. השמצת מחנכים היא חשש הולך וגובר במגזר החינוך, המהווה

קרא עוד »