תהליך ייצוג קורבן בתביעה על פגיעה מינית

עבירות מין שונות הן טראומה קשה עבור הקורבן והן עלולות לגרום לפגיעה קשה לקורבן, במשפחתו ובסביבתו ולשנות את חיי המעורבים לבלי היכר. פגיעות מיניות הן עבירה פלילית שעליה עובר העבירה עומד לדין פלילי והן גם עוולה אזרחית שבעבורה ניתן לתבוע סעד ופיצויים במסגרת תביעה נזיקית. על תהליך ייצוג קורבן לאחר פגיעה מינית נרחיב במאמר זה.

 

ההליך הפלילי

ההליך הפלילי כנגד עברייני מין בארץ מתנהל על ידי המדינה. במסגרת המשפט הפלילי, נפגע/ת העבירה מתפקד/ת בעיקר כעד/ה והוא נתפס בעיניי הרשויות ככלי שמטרתו להביא למיצוי הדין עם העבריין. התנהלות זו עשויה להשאיר את נפגעי העבירה ובני משפחותיהם בעמדת נחיתות מסוימת וחשוב לשכור עו"ד פלילי אשר ידאג לאינטרסים ולזכויות שלהם מול הרשויות.

 

ליווי משפטי להגשת תלונה

כאשר קורבן תקיפה מינית מחליט להגיש תלונה במשטרה, המשטרה תפתח תיק פלילי ותחל  לאסוף ראיות ולבצע פעולות נוספות במידת הצורך. מכיוון שתהליך הגשת התלונה הינו מורכב ובו לקורבן יש חלק משמעותי וחשוב, מומלץ כבר בעת הגשת התלונה הראשונית להיות מלווה בעורך דין פלילי המתמחה בתחום.

 

זכויות נפגעי עבירה

חוק זכויות נפגעי עבירה העניק לנפגעים ונפגעות זכויות רבות, לרבות הזכות לליווי משפטי בזמן החקירה, הזכות למתן מידע אודות המתרחש בהליך וההתפתחויות בו, הזכות לחוות דעה לגבי עסקאות טיעון שנרקמות עם החשוד/נאשם, הזכות לתת תסקיר/ תצהיר קורבן במסגרת הטיעונים לעונש ועוד. עורך הדין המלווה את הנפגע/ת צריך לעמוד על הזכויות שניתנו בחוק.

 

תביעה אזרחית

מי שחווה פגיעה מינית מכל סוג זכאי לתבוע מהתוקף או המטריד ולעיתים גם מגורמים אחרים בעלי אחריות, כגון מקום העבודה, פיצויים בגין הנזק שנגרם כתוצאה מהתקיפה או ההטרדה. ניתן להגיש תביעה אזרחית נגררת להרשעה בפלילים עד 30 יום מיום שבו פסק הדין הפלילי הופך לחלוט. ניתן להגיש תביעה אזרחית גם בלי קשר להליך פלילי אך הדבר מורכב יותר.

 

תביעה נגררת

בהגשת תביעה אזרחית נגררת אחרי הרשעה בפלילים קלה יותר מכיוון שנושא האחריות ועצם ההתרחשות של האירוע הוכרע בדין הפלילי. בהליך האזרחי הנלווה מספיק להוכיח את הנזק שנגרם לנפגע כתוצאה מהפגיעה על מנת לזכות אותו בפיצויים. ניתן להגיש תביעה אזרחית בה התביעה עושה שימוש בפסק הדין בתור ראייה או כתביעה אזרחית נגררת להרשעה בפלילים .

בהליך מיוחד זה ניתן להגיש את התביעה לאותו הרכב שופטים שדן בהליך הפלילי ואשר הרשיע את התוקף או המטריד. ניתן להגיש בתביעה האזרחית תביעת לפיצוי עבור נזקים פוסט טראומטיים, הפסד השתכרות לעבר ולעתיד, הזדקקות לעזרת הזולת, עלויות טיפולים נפשיים ושיקום, כאב וסבל ופיצויים עונשיים.

 

סיכום תהליך תביעה

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו בהליכים הפלילים והאזרחיים הנלווים לפגיעה מינית. כפי שציינו, חשוב כבר בעת הגשת התלונה הראשונית לקבל ליווי של עורך דין מנוסה ורגיש שילווה את הקורבן בהליכים השונים.  העורך דין צריך לעמוד על קיום חוק נפגעי עבירה ולייעץ לנפגע לגבי ההליך האזרחי המתאים ביותר לאחר ההרשעה בדין הפלילי להגשת התביעה הנזיקית.

עורכי דין

 

אולי יעניין אותך גם

הוצאת דיבה לאיש חינוך
עריכת דין

הוצאת דיבה לאיש חינוך

לשון הרע היא דאגה רצינית בכל תחום מקצועי, אך כשמדובר באנשי חינוך, ההשפעה עלולה להזיק במיוחד. השמצת מחנכים היא חשש הולך וגובר במגזר החינוך, המהווה

קרא עוד »