תהליך חדש – חדלות פרעון

חדלות פירעון היא הליך חדש יחסית במשפט הישראלי, שתפקידו להסדיר מצב בו החייב אינו מסוגל לפרוע את החובות שלו כלפי הנושים השונים.

במצב כזה, הנושא מועבר להליך משפטי, במהלכו ממונה נאמן, אשר קובע כיצד ניתן לממש את נכסי החייב כדי להשיב כספי חובות וכיצד להסדיר את נושא התשלום באופן אשר יאפשר לחייב להמשיך לחיות ברמת חיים סבירה.

 

חדלות פירעון לעומת הליכים דומים אחרים

קיימים מונחים שונים אשר רוב האנשים נוטים לבלבל אותם עם חדלות פירעון, אך מן הראוי לעשות סדר בדברים ולהבין את המשמעויות השונות של כל מושג:

  1. פשיטת רגל – זהו שלב אחד בתהליך חדלות פירעון, הנוגע לחייבים יחידים.
  2. כינוס נכסים – מדובר על מספר הליכים משפטיים אשר אינם קשורים לחדלות פירעון, כי אם נושה יחיד הפונה למינוי כונס כדי לממש נכסים של החייב. בניגוד לחדלות פירעון, אשר אותה יוזם החייב, מי שיוזם כינוס נכסים הוא לרוב הנושה.
  3. הוצאה לפועל – זהו כינוי לגוף העוסק ביישום הליכים משפטיים, הנעשים נגד החייב, על ידי הנושים. הליכים אלה מיועדים לחייבים אשר לא פתחו בהליכי חדלות פירעון, או שאינם יכולים לפתוח בהליכים אלה, בגלל חוסר תום לב למשל. אם נפתחו הליכי חדלות פירעון, מוציאים גם צו הפסקת הליכים, במסגרתו נעצרים כל הליכי ההוצל"פ.
  4. הסדר נושים – הסדר משפטי לצורך שינוי תנאי החוב לטובת החייב. יש לקבל את הסכמת הנושים בהליך זה, שלא כמו בהליך חדלות פירעון.

 

מי מרוויח ממצב של חדלות פירעון?

כאשר חייב פותח בהליכי חדלות פירעון, הוא מאפשר לכולם לצאת נשכרים מהמצב –

הוא עצמו זוכה לתקופת חסד, המאפשרת לו לפתוח דף חדש ולשקם את מצבו הפיננסי, כמו גם את שמו הטוב ואת חייו באופן כללי.

הנושים מרוויחים מכך שהחייב יחזיר להם לפחות חלק מהחובות שלו אליהם ואילו המדינה מרוויחה מכך שהחייב מצליח לשקם את עצמו ולעמוד על שתי רגליים בכוחות עצמו, ללא תמיכה של המדינה.

לבסוף, המדינה רוצה שכל אזרחיה יהיו אזרחים עצמאיים, מועלים ומשלמי מיסים.

 

חוק חדש

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי הוא חוק חדש יחסית, אשר נכנס לתוקף בשנת 2019 והוא מהווה שינוי מרענן ומבורך לחוק הוותיק יותר, אשר היה מקובל לפני כן.

השינוי המהותי ביותר בחוק החדש הוא בגישה – החייב אינו נחשב לבעל פגם מוסרי, כי אם לאדם שנקלע לחובות שלא בטובתו, בתום לב. הוא זקוק רק ליד תומכת והנחיה נכונה, כדי לשוב לתפקד בצורה מלאה ומועילה.

הוא מאפשר הקפאה של הליכים ואף ביטול של הגבלות שונות, אשר מקשות על תפקוד תקין ומשאיר רק את הגבלות הכרחיות כמו צו עיכוב יציאה מהארץ למשל.

 

לסיכום

חדלות פירעון הוא הזדמנות הניתנת בחסות המדינה למי שהחובות שלו גדולים מכדי להתמודד איתם. הוא נחשב הליך משפטי ומשום כך, מומלץ לבצע אותו בליווי של עו"ד מתאים.

למידע נוסף לחצו: http://mkadv.co.il

 

מאזניים

אולי יעניין אותך גם

הליך חדלות פירעון
עורך דין חדלות פירעון

מה הוא הליך חדלות פירעון?

הליך חדלות פירעון נועד לתת לאדם הפטר מחובותיו במצב בו הוא אינו מסוגל לעמוד בהחזר חובותיו. ההליך החליף את ההליך של פשיטת רגל ובמסגרתו הדגש

קרא עוד »
מאזניים
עורך דין חדלות פירעון

3 הליכים שבהם תעשו מחיקת חובות

מחיקת חובות היא תוצאה של מספר תהליכים הכוללת מחיקה מסוימת של חובות שצבר אדם שלא מסוגל להחזירם. במידה ונקלעתם לחובות, חשוב לפעול בשלב מוקדם ולא

קרא עוד »