רשלנות רואה חשבון – מה ניתן לעשות?

אנשים שבבעלותם עסק בהיקף פעילות שעולה על 110 אלף שקל בערך בשנה, ובמיוחד כאלה שמעסיקים עובדים – צריכים בדרך כלל להיעזר ברואה חשבון מוסמך בכדי לטפל בנושאי התשלומים לרשויות המס השונות. בכתבה לפניכם נדבר על מצבים בהם רואה החשבון שפעל מטעמכם, פעל ברשלנות ובכך גרם לכם נזק כספי. 

 

רואה חשבון כאיש מקצוע בישראל

רואה חשבון בישראל הוא איש מקצוע שהוסמך לטפל בעניינים הכספיים של לקוחותיו, ולפעול מטעמם בתור מייצג מול רשויות המס השונות. בכדי לקבל את ההסמכה לראיית חשבון בישראל, יש ללמוד תואר ראשון במקצוע, לעבור בהצלחה את המבחנים הממשלתיים לראיית חשבון, ולעשות סטאז' של  שנתיים במשרד רואי חשבון מוכר על ידי לשכת רואי החשבון.

מתוקף עבודתו וההסמכה שלו, רואה החשבון אחראי על מצבם הכלכלי של לקוחותיו. ישנם מקרים בהם הוא עלול גם לגרום להם לנזקים משמעותיים.

 

חובת הזהירות שמוטלת על איש מקצוע ובפרט רואה חשבון

כל איש מקצוע במדינת ישראל חייב בחובת הזהירות. חובה זאת דורשת מאיש המקצוע למלא את תפקידו בהתאם לסטנדרט המקצועי המקובל בתחום. גם רואי חשבון חייבים בחובת הזהירות בעת שהם מטפלים בנושאים כלכליים של הלקוחות שלהם, ובעת שהם נותנים להם המלצה כזאת או אחרת. חובת הזהירות שמוטלת על רואי חשבון היא חובת הזהירות של נותני שירות. הלקוחות של רואה החשבון, סומכים על המקצועיות והיושרה שלו, ולכן הם לא מבצעים בדיקות נוספות לאחר שקיבלו את ההחלטה של רואה החשבון שמייצג אותם.

 

באילו מקרים פעל רואה החשבון בחוסר מקצועיות וברשלנות?

רשלנות של רואי חשבון יכולה להתבצע במגוון רחב של תהליכים ושל פעולות שביצע רואה החשבון. לדוגמא, אחד המקרים בהם הואשם רואה חשבון ברשלנות היה מקרה שבו רואה חשבון המליץ לחברה למכור את מניותיה, מכיוון שלטענתו, בעלי החברה לא יידרשו לשלם מס על מכירה זאת. בפועל, החברה שילמה סכום של 500 אלף דולר כמס על העסקה. בנוסף לכך רשלנות של רואי חשבון יכולה לבוא לידי ביטוי בהגשת דוחות, בהעברת מיסים לרשויות השונות או בעת עריכת תוכנית עסקית לעסק.

 

מה לעשות במקרה שנפגעת מרשלנות רואה חשבון?

במקרה ונפגעתם כתוצאה מהתרשלות של רואה חשבון, עליכם לפנות להתייעצות עם עורך דין מיסים. עורך דין מסוג זה מתמחה בתשלומי מיסים ובתקינות של הליכים כלכליים. עורך דין זה יוכל לעזור לכם בהחלטה האם להגיש תביעת נזיקין בגין הרשלנות. במידה ותוגש תביעה, עורך הדין גם ייצג אתכם במהלך המשפט.

 

רשלנות של רואה חשבון בישראל – סיכום

רואי חשבון בישראל חייבים בחובת הזהירות במהלך עבודתם, כמו כל בעל מקצוע אחר בישראל. במקרה שאין הם עומדים בחובה זאת, הם עלולים להיות מואשמים ברשלנות. דבר זה יכול להוביל לתביעת נזיקין ותשלום כספי פיצויים בסכומים גבוהים. לצורך ביצוע ההליך יש להיעזר בליווי עורך דין המתמחה בתחום.

 

עורך דין מס

אולי יעניין אותך גם