קבלת שוחד ומרמה – מהו העונש?

שוחד היא עבירה שמתקיימת בין עובד ציבור ובין נותן השוחד. למעשה, כאשר העובד אינו עובד ציבור, לא מדובר בשוחד ולכן לא מדובר על עבירה פלילית. שוחד יכול להינתן בצורה של טובות הנאה וכסף. הוכחת שוחד היא אינה פשוטה להוכיח, לכן ניתן להרשיע גם על עדשות שותף לעבירה.

 

עבירת מרמה והפרת אמונים

עבירת מרמה כוללות בין היתר: קבלה של דבר כלשהו במרמה, הפרת אמון, רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות זיוף, קבלה של דבר כלשהו במרמה, גניבה בידי מנהל או עובד, התחזות למישהו אחר ועוד. עונשים אלה יכולים להיות בדרך כלל בין שלוש לשבע שנות מאסר.

בנושא זה, התביעה מצליחה בדרך כלל להשיג אחוזי הרשעה גבוהים. זאת מכיוון שעבירות אלה בדרך כלל כן מגובות המסמכים רבים כמו רישומים, מסמכים מזויפים ועוד. בשנים האחרונות, חלה החמרה בעברייני השוחד, מרמה והפרת אימונים. קבלת דבר במרמה יכול להיות על כל תחומי המשפט הפלילי. דבר המקבלים במרמה יכול להיות טובות הנאה, כסף, שווה כסף ועוד.

 

מה הם העונשים

העונש המקסימלי על קבלת שוחד עומד על 10 שנות מאסר. עבירת השוחד מחולקת לשניים: נותן השוחד ומקבל שוחד. החוק מחמיר יותר עם העובד המקבל את העונש הוא עובד ציבור. קבלת שוחד ומרמה הם עבירות חמורות מאוד שלא ניתן לעבור עליהן בשתיקה.

עובד ציבור שעושה במילוי תפקידו מרמה והפרת אמונים, פוגע גם באמון בציבור ודינו הוא מאסר לשלוש שנים. למרות שזה יכול להישמע מוזר, ישנם העוברים על החוק ללא כוונה לעבור עליו. למשל, פעולה שנראית על פניו תמימה, יכולה להיות בסופו של דבר פרשת שוחד.

 

בעלי תפקידים שבדרך כלל נכנעים לשוחד

ישנו תקדים משנת 2008 שקבע כי גם אם מישהו אחר מטעמו של עובד ציבור מבצע את העבירה או טובות הנאה, מדובר בשוחד. הענקת של טובות הנאה חשבת לפי חוק לשוחד, אפילו אם היא מבועת באופן שבו אין אפשרות לקשר בין טובות ההנאה לבין פעולות אשר עובד ביצע בתמורה. שוחד, כציבור ישראלי מוכר לנו בקרב השרים בישראל. שוחד התחומים ציבוריים הוא נושא שקורה כל יום במדינה שלנו.

 

מזעור נזקים

עבירות שוחד לרוב מתקשות להיחשף במלואן, גם לאחר שהתגלו. ישנן דרגות של עונשים מעבודות שירות עד למאסר של מספר שנים. בכדי למזער נזקים ולקבל את העונש המינימלי, רצוי ומומלץ להיוועץ בעורך דין המכיר את החוק ויכול לבנות עבורכם אסטרטגיה משפטית נכונה.

 

לסיכום

שוחד, מרמה והפרת אמונים הם עבירות פליליות. עבירות אלה נחשבות לשוחד, רק אם העובד הינו עובד ציבור. העונשים העבירות הללו הן חמורות, כי אמון הציבור גם מונח כאן על הכף. עונשי מאסר יכולים להגיע עד כ-7 שנות מאסר. בכל מה שקשור לעבירות אלו, מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין המתמחה בתחום ולמזער נזקים ולהפחית את העונש.

קבלת שוחד ומרמה

אולי יעניין אותך גם

הוצאת דיבה לאיש חינוך
עריכת דין

הוצאת דיבה לאיש חינוך

לשון הרע היא דאגה רצינית בכל תחום מקצועי, אך כשמדובר באנשי חינוך, ההשפעה עלולה להזיק במיוחד. השמצת מחנכים היא חשש הולך וגובר במגזר החינוך, המהווה

קרא עוד »