פוסט טראומה בצבא

בשנים האחרונות הלכה וגברה המודעות להפרעה הפוסט טראומטית. הפרעה זו נובעת לרוב מאירוע טראומטי ומצלק, שמשאיר את חותמו על נפשו של החייל. ההפרעה הפוסט טראומטית ידועה בעיקר בהקשר צבאי, כיוון שלרוב החייל מתמודד בצבא עם אתגרים ומחזות מזעזעים שהוא לא יידרש אליהם באף מסגרת אחרת. הפרעה זו ידועה בהיותה נטל נפשי כבד מאוד והיא עשויה לפגוע קשות – אם לא כליל – בתפקודו היומיומי של החייל. פוסט טראומה יכולה להתפרץ מיד לאחר האירוע, סמוך אליו, או אפילו שנים לאחר התרחשותו, ועדיין מהווה בכל שלב של החיים עילה לתביעת פיצויים נגד משרד הביטחון.

 

ההפרעה הפוסט-טראומטית

אין ספק שהמסגרת הצבאית שונה מכל מסגרת סטנדרטית אחרת. רבים מהתפקידים שואבים מהמשרתים בצבא משאבים נפשיים ופיזיים לא מבוטלים, ודורשים התמודדות עם תוכן קשה ומראות מזעזעים. חיילים קרביים אף נדרשים ללחימה אקטיבית, ונאלצים להתמודד עם מוות, פחד וכאב כה עצומים עד כדי הצטלקות נפשית. לאירועים מסוג זה עשויה להיות השפעה מכרעת על נפש של אדם צעיר, ובוודאי אדם צעיר ולא מנוסה.
אדם יכול לקבל הכרה בכך שלקה בהפרעה פוסט טראומטית בצבא לא רק מסיבה של אירוע צבאי ספציפי – גם אירוע מצלק במסגרת הצבאית, כמו תקיפה מינית או תאונת דרכים, יכולים להוות עילה להכרה בפוסט טראומה.
השפעת ההפרעה הפוסט הטראומטית על אדם עשויה להיות כה חמורה, עד כדי אובדן כושר עבודה חלקי או מלא, ובמקרים קשים גם חוסר מסוגלות לדאגה עצמית. מאפייניה הנפוצים הם פלאשבקים, סיוטים, דיכאון, שבריריות רגשית גבוהה ועוד.

 

הגשת תביעה נגד משרד הביטחון

כאמור, בשונה מתביעות רבות אחרות שמוגשות למשרד הביטחון על רקע בריאותי, על תביעה שעוסקת בפוסט טראומה לא תחול התיישנות, וזאת בשל אופייה החמקמק של ההפרעה והאפשרות כי היא עשויה לפרוץ שנים רבות לאחר תום השירות הצבאי.
בתביעה, יש להוכיח את הקשר הסיבתי בין ההפרעה הפוסט טראומטית לשירות הצבאי. כמובן שאדם שמגיש תביעה מסוג זה צריך להיות מאובחן בהפרעה זו. הוכחת הקשר הסיבתי מצריכה הוכחות, ולכן מומלץ לצרף לתביעה חוות דעת רפואית. החייל יידרש להתייצב בפני וועדה רפואית שתכלול מומחים למצבו, על מנת שיכריעו האם זכאי לפיצויים.

במידה ואובחנת עם הפרעה פוסט טראומטית בעקבות שירותך הצבאי, ייתכן ואתה זכאי לפיצויים. פיצויים אלו עשויים להסתכם בסכומים כספיים גבוהים שיתמכו בך לאורך כל חייך, ויקלו על קבלת טיפול ראוי וניהול חיים תקניים ככל האפשר.
אנו מזמינים אותך ליצור קשר עם משרד עורכי הדין
מאיר גרינברג, גם אם אינך בטוח שיש לך עילה לתביעה. משרדנו עוסק למעלה מ- 70 שנים בתביעות מסוג זה, ולכן עורכי הדין שלנו בקיאים ביותר בדין הצבאי המורכב והמפותל. הסתייעות בנו תבטיח הליך קל יותר ונעים יותר, והכי חשוב – בעל סיכוי גבוה להצלחה.

זכוכית מגדלת

אולי יעניין אותך גם

חייל סוחב ציוד
צבאי

איך לבחור עורך דין צבאי?

בחירת עורך דין צבאי יכולה להיות הרת גורל. ההליך המשפטי המתקיים במסגרת הצבאית יכול להוביל לעונשי מאסר ארוכים, לבלימת האפשרות לקידום במערכת הצבאית, ואפילו לזלוג

קרא עוד »
איש מנגן
צבאי

אומנים פעילים בצה"ל

עד לפני מספר שנים לא היה מוגדר בצה"ל מעמד של אומן פעיל, ולאומנים רבים היה קשה מאוד לשלב בין תחום האומנות שבו הם עובדים ובין

קרא עוד »