מה דינו של נפגע בתאונת רכב ללא ביטוח חובה

ביטוח חובה הוא הכיסוי המעניק הגנה במקרה של תאונת דרכים ולכן הוא בגדר חובה על כל נהגת ונהג. למרות זאת, ישנם נהגים שמתחמקים מהחוק או שוכחים לחדש את תוקף הביטוח וזה עלול לעלות להם ביוקר. המאמר יפרט מה צריך לעשות כשאין ביטוח חובה במקרה של תאונת דרכים.

 

מהו ביטוח החובה?

ביטוח חובה הוא כיסוי המאפשר קבלת פיצויים לנהג, לנוסעים איתו או להולכי הרגל כאשר מעורבים בתאונת דרכים. על פי חוק הפלת"ד כל אדם הנפגע בתאונת דרכים אינו צריך להוכיח את אשמתו וזכאי לפיצוי כספי במידה והוא מכוסה בביטוח חובה. מדובר על ביטוח אותו משלמים פעם בשנה בתוספת לביטוחים נוספים כמו ביטוח צד ג' וביטוח מקיף שאינם בגדר חובה.

 

מה דינו של נפגע בתאונת רכב ללא ביטוח חובה?

אנשים הנפגעים בתאונות פגע וברח אינם מכוסים בביטוח חובה מאחר ולא ניתן לתבוע את חברת הביטוח של הנהג הנמלט. במקרים כאלו ישנו גוף בשם קרנית שאותו ניתן לתבוע כדי לקבל את הפיצוי. במידה והנהג הפוגע אינו נמלט מהתאונה אך לא מחזיק בביטוח חובה בתוקף ונמצא אשם בתאונה, ניתן להגיש תביעת נזיקין באמצעות עורך דין תאונות דרכים.

ההבדל הוא שכאן חלה חובת ההוכחה שהנהג אכן היה אשם בתאונה ובביטוח חובה אין צורך להוכיח זאת בשל חוק הפלת"ד. יתרה מכך וללא קשר לתביעת הביטוח, ניתן לתבוע גם את הביטוח הלאומי ולקבל פיצוי. למשל, אם תאונת הדרכים קרתה בדרך או בחזרה מהעבודה היא תיחשב לתאונת עבודה. ניתן אף להגיש תביעה לנכות כללית לביטוח הלאומי כאשר עומדים בקריטריונים ועוברים וועדה רפואית על מנת לקבל קצבה.

 

האם נהיגה ללא ביטוח חובה היא עבירה פלילית?

מאחר וביטוח החובה כשמו כן הוא, נהיגה ללא ביטוח חובה מהווה עבירה פלילית על פי פקודת הרכב המנועי. יתרה מכך, היא לא רק מסכנת את הנהג ללא ביטוח החובה, אלא גם את המעורבים האחרים בתאונת הדרכים. לפיכך, אדם הנתפס נוהג ללא ביטוח חובה יקבל דו"ח כספי בפעם ראשונה. אם נתפס בפעם השנייה, הקנס יהיה גבוה אף יותר. כאשר הנהג ללא ביטוח החובה מבצע עבירות תנועה רישיונו יישלל והוא עלול למצוא עצמו מקבל עונש מאסר בפועל.

 

מה עושה נהג שנוהג ברכב שאינו שלו ללא ביטוח חובה?

אם פלוני מקבל רשות לנהוג ברכב של אחר אך אינו יודע שפג תוקף ביטוח החובה והוא נפגע בתאונת דרכים, יהיה עליו להוכיח את חוסר הידיעה והנסיבות מדוע לא ידע שאין ביטוח חובה. במידה והוא מוכיח שלא הייתה סבירות שיידע שאין לנהג ביטוח חובה, הוא יוכל לתבוע את קרנית על מנת לקבל פיצוי על פגיעותיו. כלומר, בביטוח חובה בו נקוב שם לא ניתן לתת לאדם אחר לנהוג ברכב כיוון שהוא לא יהיה מבוטח.

אדם שנפגע בתאונת דרכים

אולי יעניין אותך גם