מתי ניאלץ לפנות שוכר?

היחסים בין שוכר ומשכיר יכולים להיות מורכבים והחוק מקנה הגנות על השוכר מפני פינוי לפני המועד שנקבע בחוזה. פינוי חייב להיעשות בהתאם לחוק ורק כאשר החוזה הופר באופן מהותי ותוך מתן התראה לפני נקיטת ההליכים המשפטים לפינוי. אי עזיבת הנכס לאחר תום החוזה היא המצב הנפוץ ביותר בו יש צורך בהליך פינוי. במאמר זה נדון בסיבות נוספות לפינוי שוכר.

 

השחתת הנכס

ניתן לפנות להליך של פינוי שוכר לאחר השחתה בזדון של רכוש המשכיר או פגיעה במבנה. לא מדובר כמובן על קדיחת חורים בקיר או ביצוע תיקונים קלים בנכס. על מנת שבית המשפט יאשר פינוי של הנכס עקב השחתה בזדון, יש צורך להוכיח שהיה כאן שימוש לא רגיל או סביר כגון שבירה של קירות וכדומה. להרחבה כיצד לפנות את השוכר ראו, https://www.law4youth.com

 

התחמקות מתשלום שכר דירה

המצב של אי תשלום דמי שכירות על ידי השוכר הינו בעייתי במיוחד ועלול לגרום לנזקים כלכליים עצומים לבעלי הנכס. מכיוון שהשוכר נכנס לנכס על פי חוזה הוא אינו נחשב מסיג גבול ועל מנת לפנותו יש להגיש תביעה לפינוי שוכר. תביעה לפינוי שוכר אינה תביעה כספית בגין אי תשלום השכירות ואת החזרת החוב יש לבצע באמצעות תביעה נוספת בהליך אחר.

 

הכנסת דייר נוסף

סיבה נוספת לפינוי שוכר היא הפרה של תנאי ההסכם בנוגע להכנסת דיירים נוספים לנכס. כאשר הוגדר בסעיף בחוזה שלא ניתן להכניס שוכרים נוספים בשכירות משנה ובעל הבית מגלה כי השוכר משכיר  את הדירה או חלק ממנה וגובה דמי שכירות, הדבר יהיה עילה לגיטימית לפינוי שוכר. גם שהות משותפת בנכס וגם כאשר השוכר העביר את הנכס לאחר מהווים הפרה מהותית.

 

פעילות בלתי חוקית

ישנם מצבים בהם גם ללא שייגרם נזק או הפסד כלכלי לבעלי הנכס ניתן לפנות להליך של פינוי שוכר. דוגמא לכך היא כאשר השוכר מבצע פעילות בלתי חוקית בנכס או שהוא עושה שימוש בנכס שלא בהתאם למטרות המוגדרות בחוזה. פעילות לא חוקית כגון, מכירת סמים או קיום טורנירים של הימורים לא חוקיים יכולים להיות עילה לפינוי השוכר.

הפעלת עסק בדירת מגורים כאשר מטרת השכירות שהוגדרה בחוזה הינה למגורים בלבד, היא גם כן סיבה מוצדקת לפינוי שוכר גם כאשר הפעילות נעשית ללא ביצוע שינויים מבניים כלשהם.

 

הליך משפטי

כאשר המשכיר מעוניין לפנות את השוכר הוא חייב לפעול באופן מסודר על מנת שלא להיות חשוף לתביעה מצדו של השוכר. יש לשלוח לשוכר מכתב התראה ומתן הזדמנות לתיקון עוד בטרם נקיטת ההליכים המשפטיים. במכתב יש לפרט את העילות שבגינן נדרש השוכר לפנות את הנכס ולהתריע כי במידה והוא לא יתפנה מרצונו, תוגש נגדו תביעה משפטית בהתאם לדין.

 

סיכום פינוי שוכר

לסיכום הנושא, במאמר זה דנו בשאלה מתי ניאלץ לפנות שוכר מנכס שבבעלותנו. כפי שציינו, הישארות בנכס לאחר תום החוזה, אי תשלום שכר דירה, השחתה בזדון של המבנה והרכוש, שימוש אסור בנכס ושימוש במטרה הנוגדת לחוזה הן מהמצבים בהם הפינוי יידרש. בכל מקרה, בעל הנכס אינו רשאי לנקוט דין לעצמו לשם הפינוי וההליך חייב להתנהל בבית המשפט.

פטיש

 

אולי יעניין אותך גם

הוצאת דיבה לאיש חינוך
עריכת דין

הוצאת דיבה לאיש חינוך

לשון הרע היא דאגה רצינית בכל תחום מקצועי, אך כשמדובר באנשי חינוך, ההשפעה עלולה להזיק במיוחד. השמצת מחנכים היא חשש הולך וגובר במגזר החינוך, המהווה

קרא עוד »