משמורת משותפת – כל מה שחשוב לדעת

אחת ההחלטות החשובות והמשמעותיות ביותר בתהליך גירושים היא ההחלטה על האופן שבו תחולק משמורת הילדים בין ההורים. להחלטה זו יהיו השלכות על הקשר של ההורה עם ילדיו, על פוטנציאל ההשתכרות שלו, על גובה המזונות ואפילו על מקום המגורים. כיום יותר ויותר זוגות בוחרים במשמורת משותפת על הילדים. אז מהי בדיוק משמורת משותפת, ואיך זה נראה בפועל? אספנו לכם את כל מה שחשוב לדעת. הורות בימינו היא לא ההורות של הדורות הקודמים.

אם פעם, לרוב, אימהות היו נשארות בבית עם הילדים ואבות היו יוצאים לשעות ארוכות מחוץ לבית לפרנס את המשפחה, היום התפקידים בבית כבר אינם מחולקים לפי המגדר. הרבה נשים עובדות שעות רבות מחוץ לבית, והרבה גברים מקדישים זמן משמעותי לגידול ילדיהם.

בהתאם לכך, אם בעבר היה ברור שכאשר זוג מתגרש, הילדים יהיו אצל האם רוב הזמן, ויבקרו את אביהם פעם או פעמיים בשבוע, כיום הורים רבים מחלקים ביניהם את המשמורת על הילדים באופן יותר שוויוני. אז מה זאת בדיוק משמורת משותפת? איך מחלקים את זמני השהייה עם הילדים, ומה ההשלכות של חלוקה זו?לצורכי המאמר התייעצנו עם עו"ד עודד וולף המתמחה בדיני משפחה (לאתר: wolf-law.co.il), כדי לאסוף לכם את כל מה שחשוב לדעת על משמורת משותפת.

 

מהי משמורת משותפת?

במדינת ישראל ישנם שלושה סוגי משמורת: משמורת מלאה או יחידנית, מתייחסת למצב שבו יש הורה משמורן אחד שהילדים אצלו רוב הזמן, והורה שהילדים מבקרים אותו לביקורים קצרים במהלך השבוע; משמורת מפוצלת, שבה כל הורה לוקח חלק מהילדים ואחראי עליהם באופן מלא – סוג משמורת זה אינו נפוץ וגם אינו מומלץ משום שהוא מפצל את המשפחה וגורם לנתק בין האחים; ולבסוף, משמורת משותפת – שהולכת ונעשית נפוצה יותר ויותר, ובה נעשית חלוקה שוויונית של זמני השהות והאחריות על הילדים בין שני ההורים.

משמורת משותפת

למה בתי משפט מעדיפים משמורת משותפת?

על פי אמנת האו"ם לזכויות הילד שנחתמה ב-1989, ואשר אליה הצטרפה ישראל ב-1991, "לשני ההורים יש אחריות משותפת לגידול הילד והתפתחותו." ישנה הסכמה רחבה בעולם בקרב אנשי מקצוע, פסיכולוגיים ומטפלים שילדים זקוקים לקשר עם שני ההורים שלהם על מנת להתפתח באופן מיטבי.

אמנם המצב הטוב ביותר לילד הוא לגדול עם שני ההורים בבית אחד, אולם, כאשר היחסים בין ההורים עולים על שרטון, פעמים רבות עדיף לילד לגדול עם כל הורה בנפרד מאשר לגדול בבית שבו ההורים מתקוטטים על בסיס קבוע. אם כן, משמורת משותפת נחשבת לבחירה הבריאה ביותר לילד להורים גרושים, ששני הוריו בריאים ומתפקדים.

 

איך מחלקים את האחריות ההורית במשמורת משותפת?

ישנן אפשרויות שונות לחלוקת זמני השהות והאחריות ההורים על הילדים במשמורת משותפת. השבוע כולל שבעה ימים, שכמובן, אינם מתחלקים באופן שווה לשניים. לכן, ברוב המקרים, הילדים ישהו 3 ימים מימות החול עם הורה אחד, ו-2 ימים עם ההורה השני, ובסופי השבוע כל הורה יבלה עם ילדיו לסירוגין.

במקרים אחרים ההורים בוחרים יום בשבוע שמתחלף לסירוגין. למשל, אם בוחרים את יום שלישי כיום מתחלף: ההורה הראשון יהיה עם הילדים בימים א, ג,  ה, וההורה השני בימים ב, ד. בשבוע שלאחר מכן, ההורה הראשון יהיה עם הילדים בימים א,  ה, וההורה השני בימים ב, ג, ד. סוף השבוע, כאמור, מתחלף בין ההורים לסירוגין.

משמורת משותפת

אפשרויות נוספות לחלוקת זמני השהות

ישנם מודלים נוספים של חלוקת הימים, כמו למשל, חצי שבוע ברצף אצל הורה אחד, ואז חצי אצל השני, או שבוע שלם אצל הורה אחד ואז שבוע שלם אצל השני. יש שמעדיפים שהורה אחד יהיה עם הילדים בכל ימות החול והשני יהיה איתם בכל סופי השבוע. את החלוקה המדויקת יקבעו ההורים, ובהעדר הסכמה, יקבע בית המשפט בהתאם לחלוקה המקובלת ותוך התחשבות ככל האפשר בצרכי ההורים, כמו למשל מגבלות בשל מקום עבודתם או מחויבויות אחרות.

 

מזונות במשמורת משותפת

כאשר זמני השהות מתחלקים באופן שווה, או כמעט שווה, בין ההורים יש לכך השפעה על גובה מזונות הילדים. במקרה שבו שני ההורים בעלי כושר השתכרות דומה, ייתכן אף שלא יהיו כלל תשלומי מזונות. כדי להקל על חלוקת הנטל הכלכלי בין ההורים, לרוב הורה אחד יהיה ההורה המרכז, כלומר אחראי לקנות לילדים דברים שאינם מתכלים כמו בגדים, ספרים, ציוד לימודים וכו', וההורה השני יתחלק בהוצאותיו כנגד קבלות.

במקרה שבו יש פערי שכר גדולים בין ההורים, ייתכן שיקבעו מזונות על מנת לשמור על איזון בחיי הילדים. זאת כדי שהילדים לא יחוו בבית אחד מותרות ופאר ובבית השני עוני ודלות. עם זאת, חשוב לזכור שכל מקרה לגופו, וכדאי להתייעץ עם עורך דין כדי לדעת מה נכון במקרה הפרטי שלכם.

משמורת משותפת

אולי יעניין אותך גם

לפתוח תיק גירושין
עורך דין גירושין

מה הן 2 הדרכים לפתוח תיק גירושין?

חושבים שהקשר שלכם הגיע לסופו? הגעתם להחלטה להתגרש? בישראל ישנן שתי דרכים מקובלות להתגרש, האחת הינה לסיים את הנישואין באמצעות גירושין בהסכמה, והאחרת היא לסיימם

קרא עוד »
עורך דין
עורך דין גירושין

איך אפשר להתגרש בישראל

הליך הגירושין בארץ עלול להיות מורכב בהתאם לאופי ההליך. מרגע ההודעה של אחד הצדדים ועד השלב הסופי של הסכם הגירושים ומתן גט, יש לעבור תהליך

קרא עוד »