מה הן 2 הדרכים לפתוח תיק גירושין?

חושבים שהקשר שלכם הגיע לסופו? הגעתם להחלטה להתגרש? בישראל ישנן שתי דרכים מקובלות להתגרש, האחת הינה לסיים את הנישואין באמצעות גירושין בהסכמה, והאחרת היא לסיימם בגירושין ללא הסכמה.

האפשרות הראשונה מאפשרת לשני בני הזוג לדון בצורה רגועה ומכבדת ולהגיע להסכם מתוך הסכמות הדדיות שעונות על הצרכים והרצונות של שני בני הזוג, ואילו האפשרות השניה טומנת בחובה מאבק משפטי ממושך שבו לא בהכרח יקבלו הצדדים את מה שרצו, אלא מה שהכריע השופט בבית המשפט האזרחי או הדיין בבית הדין הרבני. במאמר זה נבחן את שתי הדרכים לפתוח תיק גירושין העומדות בפניכם.

 

ההחלטה להפרד

ההחלטה לסיים נישואין היא אף פעם לא פשוטה. תמיד ישנם רגשות מעורבים, חלומות מנופצים, עצב ואבל על הקשר הזוגי שאבד וחששות כלפי העתיד.

כיום במדינת ישראל רוב הזוגות המחליטים להפרד עושים זאת באמצעות גירושין בהסכמה אשר לו יתרונות רבים, אולם לא תמיד סערת הרגשות והתחושות הקשות מאפשרות דיון בנחת וברוגע על מנת להגיע להסכמות, ובסופו של דבר אין מנוס מתהליך פתיחת תיק גירושין ברבנות או בבית המשפט למשפחה, שם יאבקו הצדדים עד להכרעה שלא בהכרח תענה על הצרכים והרצונות שלכם, ולעיתים אף ההיפך מכך.

פתיחת תיק גירושין

גירושין בהסכמה וגירושין שלא בהסכמה

לגירושין בהסכמה יש יתרונות רבים ובוודאי שרצוי לבחור בהם, אך לעיתים דווקא לפתיחת תיק גירושין ברבנות או בבית המשפט האזרחי יכול לסייע לכם יותר. במקרים שבהם בן הזוג מסתיר מידע רלוונטי רב כגון כספים או רכוש, לשופט בית המשפט ולדיין בית הדין יש את הכוח והסמכות להורות על חשיפת מקורות ההכנסה שלו ואת רכושו.

כמו כן, במידה והתברר כי בן הזוג עבר עבירה של אלימות כנגד בן הזוג השני, ייתכן והוא ראוי לעונש ולפצות את בן הזוג השני, בהוראתו של שופט או דיין.

 

גירושין בהסכמה

גירושין בהסכמה מתרחשים כאשר שני בני הזוג מסכימים לסיים את נישואיהם בדרך ידידותית או לכל הפחות מתוך כבוד הדדי משותף, ומוכנים לשתף פעולה לאורך כל התהליך. בגירושין מסוג זה, זוגות עובדים יחד כדי להגיע להסכמות הדדיות בנושאים מרכזיים כמו משמורת ילדים, חלוקת נכסים, מזונות בני זוג וזכויות ראייה. המאפיינים העיקריים של גירושין בהסכמה כוללים:

  1. קונפליקט מינימלי – גירושין בהסכמה נוטים להיות בעלי רמות נמוכות יותר של קונפליקט ואיבה בהשוואה לגירושים שאינם בהסכמה. בני הזוג מכירים בכך שנישואיהם הגיעו לסופם ​​ ומסכימים להפרד מבלי להיכנס למאבקים משפטיים ממושכים לטובת שני הצדדים.
  2. גישה מכילה ונינוחה יותר – בגירושין בהסכמה בני זוג עובדים בשיתוף פעולה באמצעות משא ומתן ולפתור את ההיבטים השונים של פרידתם כדי להגיע להסכמות הוגנת ומועילות הדדית. גישה זו יכולה לסייע רבות לקיצור התהליך וגם להביא לתקשורת טובה יותר בין בני הזוג לאחר הגירושין.
  3. תהליך פשוט וקצר –  מאחר ששני הצדדים מסכימים על רוב הסעיפים ובמידה ולא הם יכולים להגיע להסדר או פשרה באמצעות גישור ומשא ומתן, הליך גירושין בהסכמה הופך יעיל יותר וגוזל פחות זמן ומשאבים כספיים, ובוודאי שאין צורך במאבק ממושך.

גירושין בהסכמה

גירושין ללא הסכמה

אף על פי שלגירושין בהסכמה יתרונות רבים והינו תהליך בריא ומומלץ הרבה יותר לשני בני הזוג, בכל זאת ישנם מקרים שבהם גירושין ללא הסכמה הם האפשרות הפחות נעימה אך המחייבת על מנת לשמור ולהגן על זכויות הצדדים. מדובר בדרך כלל במערכות יחסים הרסניות שבהם בן הזוג הנפגע זקוק להגנה ממשית מפני בן הזוג הפוגע המסרב להכנס למשא ומתן הוגן ומכבד או מסרב להפרד כלל. היתרונות האפשריים בסוג כזה של גירושין הינם:

  1. הגנה בחסות החוק עבור הצד הפגיע – מערכות יחסים הכוללות אלימות פיזית, כלכלית, רגשית או כל אלימות אחרת או מקרים שבהם אחד מבני הזוג מסרב לכל סוג של הסדר או הידברות יכולות לקבל מענה טוב יותר מכח סמכותו של שופט בית משפט או דיין בבית הדין אשר יחייב את הצד הפוגע בשורה של חיובים והגבלים שיכולים להגן על הצד הנפגע.
  2. חשש להסתרת כספים או רכוש – במידה ואחד הצדדים חושש שבן הזוג מסתיר ממנו מידע אודות כספים או רכוש, בסמכותו של בית הדין ובית המשפט להוציא צו לחשיפת המידע, על מנת להגן על זכויותיו של הצד הנפגע
  3. אי יכולת להגעה להסדר –  לעיתים, גם אם בני הזוג מתחילים את תהליך הגירושין בהסכמה אך במהלכו מתבררים פערים גדולים מדי ובלתי ניתן לגישור כאשר כל צד מתחפר בעמדותיו ואינו מסכים להתפשר, אין מנוס מלפנות לערכאות בית המשפט או בית הדין.

 

לסיכום

גירושין הוא תהליך מורכב מאד והבנת ההבדלים בין גירושין בהסכמה לגירושין ללא הסכמה היא חיונית. גירושין בהסכמה מציעים לזוגות את ההזדמנות להיפרד בידידות, למזער סכסוכים ולעבוד יחד כדי להגיע להסכמות משביעות רצון הדדית.

מצד שני, גירושין ללא הסכמה כרוכים בחוסר הסכמה, פוטנציאל לסכסוך ולעיתים קרובות דורש התערבות משפטית כדי לפתור בעיות מחלוקת. מומלץ לאנשים העוברים גירושין לבקש הכוונה ותמיכה מקצועית כדי להבטיח תוצאה הוגנת והוגנת לכל הצדדים המעורבים.

לפתוח תיק גירושין

אולי יעניין אותך גם

עורך דין
עורך דין גירושין

איך אפשר להתגרש בישראל

הליך הגירושין בארץ עלול להיות מורכב בהתאם לאופי ההליך. מרגע ההודעה של אחד הצדדים ועד השלב הסופי של הסכם הגירושים ומתן גט, יש לעבור תהליך

קרא עוד »