מה הם אחוזי הנכות המקנים פטור ממס הכנסה?

מי שסובל ממחלה או ממצבור של בעיות רפואיות עשוי להיות זכאי לפטור ממס הכנסה. הרציונל מאחורי מתן פטור ממס הכנסה לנכים ובעלי בעיות בריאות חמורות נובע מההבנה כי בעיות אלו  משפיעות גם על מצבו הכלכלי של האדם. פטור ממס הכנסה לנכים נעשה בשני מסלולים מרכזיים, פטור ממס הכנסה לנכה רפואית בדרגה של 100% ופטור ממס הכנסה בשיעור משוקלל של 90%.

 

חישוב משוקלל

חישוב משוקלל של אחוזי נכות רפואית נעשה כאשר האדם סובל ממספר של ליקויים. נקודת המוצא היא שבריאותו של כל אדם בריא מוגדרת כ100%. כל מחלה או ליקוי מופחת בהתאם לשיעור הנכות הראשון מתוך השלם. לאחר ההפחתה בריאותו של מגיש הבקשה שוב מוגדרת כ-100% שמתוכם יפחיתו את הליקוי הבא וכן הלאה.

כלומר תחילה יש להוריד את אחוזי הנכות המרכזית ואז את הבאה בתור. החישוב נעשה כך שדרגת הנכות הבאה אינה מצטרפת במלואה אלא רק באופן יחסי. עוד על פטור ממס הכנסה לנכים ראו כאן.

 

טבלת אחוזי נכות

טבלת אחוזי הנכות של המוסד לביטוח לאומי מפרטת את כל אחוזי הנכות ואת צורת החישוב אשר נקבעה להן לוועדות הרפואיות של המוסד לביטוח הלאומי לרבות זו של מס הכנסה לצורך מתן פטור ממס הכנסה. בטבלה מפורטים הליקויים המזכים  בהתאם לסוג המחלה או הפגיעה ולחומרתם.

הליקויים מתייחסים למגוון מצבים לרבות מחלות לב, מחלות דם, אירועים מוחיים, סוכרת, סרטן, לקויות ראייה ושמיעה, מחלות עור ואלרגיה, בעיות אורתופדיות, מחלות נפש, מחלות כליות, מחלות ראומטולוגיות ועוד. כל ליקוי למעשה מהווה פרק שונה.

 

בין נכות תפקודית ורפואית

בהקשר של אחוזי נכות לקבלת פטור ממס הכנסה מדובר על מה שמכונה נכות רפאית ולא על נכות תפקודית. נכות תפקודית נוגעת לרוב לגבי דרגת אי הכושר להשתכר מעבודה וזו נקבעת בעיקר על ידי בתי המשפט. ישנם מקרים בהם ישנה נכות בריאותית של 100% אך היא אינה פוגעת כלל ביכולותיו של האדם להתפרנס וזו תזכה אותו בפטור מלא ממס הכנסה עד לתקרה שנקבעה.

 

עיוורון מזכה בפטור

כאשר אדם מוכר כעיוור הזכאות לפטור ממס הכנסה אינה דורשת התייצבות מחדש בפני וועדה רפואית לשם קביעת אחוזי נכות וניתן לבסס את בקשת הפטור תוך התבססות על תעודת לקות ראייה או תעודת עיוור. במידה והלקות אינה עומדת ברף שנקבע לצורך הזכאות ניתן להגיש בקשה תוך התבססות על ליקויי נוספים.

 

סיכום אחוזי נכות

לסיכום הנושא, בעל  נכות רפואית משוקללת בשיעור של 90% ומעלה ובעל אחוז נכות רפואית בשיעור של 100% עשויים להיות זכאים לפטור מלא ממס הכנסה עד לתקרת ההכנסה שנקבעה בחוק לכל סוג של הכנסה. לשם מימוש הזכאות יש להגיש בקשה לפטור מפקיד השומה במקום המגורים לאחר תשלום האגרה ולעבור את הוועדה הרפואית מלבד במקרים חריגים.

מס הכנסה

אולי יעניין אותך גם

4 יתרונות בנשיאת נשק אישי
כללי

4 יתרונות בנשיאת נשק אישי

אגף הרישוי לכלי ירייה שפועל תחת המשרד לביטחון פנים קיבל אלפי פניות תוך יומיים בלבד. שכן, אזרחים רבים במדינת ישראל פנו בבקשה להוציא רישיון לנשק

קרא עוד »