מה הוא הליך חדלות פירעון?

הליך חדלות פירעון נועד לתת לאדם הפטר מחובותיו במצב בו הוא אינו מסוגל לעמוד בהחזר חובותיו. ההליך החליף את ההליך של פשיטת רגל ובמסגרתו הדגש עבר לשיקומו של החייב. מדובר על הליך שהא מוצא אחרון כאשר לא ניתן להגיע להסדר מקדים בהסכמה עם הנושים. במסגרת ההליך נקבע על ידי הנאמן תכנית פירעון שהחייב יוכל לעמוד בה.

 

הכנת תסקיר ותכנית הבראה

במסגרת הליך חדלות פירעון הנאמן שמונה על ידי בית המשפט מכין תסקיר לבית המשפט  שבתיאום עם הנאמן בונה תכנית הבראה ושיקום לחייב. מטרת ההליך להביא לשיקום כלכלי של החייב במהירות האפשרית ולמקסם את גובה החוב שהנושים ייפרעו ממנו.

במסגרת התכנית החייב יידרש לשלם סכום בו הוא יכול לעמוד כל חודש והתשלום יתחלק בין הנושים בהתאם להוראות החוק. הנאמן בוחן את היכולת הכספית של החייב טרם בניית הסדר בו הוא יכול לעמוד. על תפקידו של עורך דין למחיקת חובות ראו כאן.

 

מתי ניתן לגשת להליך?

להליך יכולים לגשת חייבים פרטיים, עוסק מורשה ועוסק פטור. לחברות ולתאגידים ישנו הליך נפרד הקרוי פירוק. על מנת לגשת להליך יש צרורך שסך ההתחייבויות יעלה על  50,152 ₪. בעת הגשת הבקשה למתן צו לפתיחה בהלך על החייב להתגורר בישראל ולהיות מוגדר ככזה שמרכז החיים שלו הוא בישראל במשך 6 חודשים טרם להגשת הבקשה.

בנוסף יש צורך לשלם את האגרה לפתיחת התיק ולהגיש את המסמכים הרלוונטיים לשם מתן הצו. מי שמוסמך להליך חדלות פירעון של חייב פרטי הוא בית משפט השלום באזור שבו הוא גר או לחילופין באזור שבו נמצאים נכסיו ועסקיו העיקריים.

 

תכנית שיקום כלכלית

על  הניהול השוטף של ההליך יהיה אחראי, הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי במשרד המשפטים והדיון יתרחש בבית המשפט המוסמך. לאחר שניתן צו לשיקום כלכלי כנגד החייב, הנכסים הקיימים על שמו של החייב יועברו לקופת הממונה וייעשה בהם שימוש לטובת פירעון החובות במסגרת תכנית השיקום.

 

הגבלות והוראות

אין לפרוע חובות מחוץ לצו ומעת קבלת הצו החייב לא ניתן לבצע שום פעולה כנגד החייב מצד הנושים. במקביל פקודות מאסר במידה וישנם כאלה כנגד החייב יבוטלו. נאסר על החייב ליצור חובות חדשים באמצעות נטילת הלוואות או קבלת אשראי וישנה חובה על מי שמצוי בהליך לציין זאת בכל פעולה הכרוכה בקבלת אשראי בהתאם לדין.

 

סיכום חדלות פירעון

לסיכום הנושא, צו פתיחת הליכים למעשה סותם את הגולל על הפעילות העסקית של היחיד או העוסק הפטור או המורשה וחשוב ביותר בטרם הכניסה להליך לקבל ייעוץ משפטי מקיף ומלא, על מנת לשאוף לתוצאות המיטביות בהסדרת חובות. לעיתים יהיה ניתן להגיע להסדר מוסכם בין הצדדים בהם הנושים יוכלו לקבל חלק מחובם ללא הכרזה על החייב כחדל פירעון.

הליך חדלות פירעון

אולי יעניין אותך גם

מאזניים
עורך דין חדלות פירעון

3 הליכים שבהם תעשו מחיקת חובות

מחיקת חובות היא תוצאה של מספר תהליכים הכוללת מחיקה מסוימת של חובות שצבר אדם שלא מסוגל להחזירם. במידה ונקלעתם לחובות, חשוב לפעול בשלב מוקדם ולא

קרא עוד »
כלי משפטי
עורך דין חדלות פירעון

תהליך חדש – חדלות פרעון

חדלות פירעון היא הליך חדש יחסית במשפט הישראלי, שתפקידו להסדיר מצב בו החייב אינו מסוגל לפרוע את החובות שלו כלפי הנושים השונים. במצב כזה, הנושא

קרא עוד »