מה ההבדל בין תביעה רגילה לתביעה בבית המשפט לתביעות קטנות?

מזה עשרות שנים פועל במדינת ישראל מנגנון יעיל ומשוכלל – מנגנון התביעות הקטנות. תביעות קטנות מסירות חסמי כניסה בדרך להגשת תביעה ומאפשרות לנהל תביעות בצורה נוחה וכדאית יותר. אולם כיצד בא לידי ביטוי בפועל ההבדל בין תביעה רגילה לבין תביעה קטנה? מה הן המגבלות אשר חלות על תביעות קטנות? האם מותר להיות מיוצגים בתביעות קטנות? המשיכו לקרוא וגלו את כל התשובות.

 

גובה התביעה

ההבדל הראשון והעיקרי בין תביעה רגילה לבין תביעה בבית משפט לתביעות קטנות הוא שבבית משפט לתביעות קטנות ניתן להגיש תביעה לפיצויים עד סכום מסוים. בעוד שבמסלול התביעות הקלאסי תוכלו להגיש תביעה בכל סכום שהוא, עם תשלום אגרה כמובן, בבית משפט לתביעות קטנות תוכלו להגיש תביעות עד לסכום של 34,600 ₪ בלבד.

למעלה מן הצורך נציין כי תביעות בסכום של 34,601 ₪ עד 2.5 מיליון שקלים, יוגשו לבית משפט השלום במסלול התביעות הרגיל. תביעות בסכום גדול יותר יוגשו לבית המשפט המחוזי.

תביעה בבית משפט לתביעות קטנות

תשלום האגרה

הבדל נוסף בין תביעה רגילה לבין תביעה קטנה, הוא סכום אגרת בית משפט אשר נדרש התובע לשלם. בתביעות במסלול הרגיל, תובע נדרש לשלם, בדרך כלל, אגרה בסכום של 2.5% מתוך הסכום אותו הוא תובע. כך, אם תובע מגיש תביעה במסלול הרגיל על 30 אלף שקלים, למשל, הוא ישלם אגרה בגובה 750 שקלים.

מנגד, בבית משפט לתביעות קטנות, האגרה מסתכמת באחוז אחד בלבד מסכום התביעה. מכאן יוצא שתביעה על אותו הסכום אשר תוגש בבית משפט לתביעות קטנות, תחויב באגרה של 300 שקלים בלבד.

 

זהות הנתבע

חשוב לשים לב כי בניגוד למסלול התביעות הרגיל, במסלול התביעות הקטנות לא ניתן להגיש תביעה כנגד כל מזיק. מסלול התביעות הקטנות מאפשר להגיש תביעה אך ורק כנגד פרטים ולא כנגד חברות שהתאגדו כחברות באחריות מוגבלת – חברה בע"מ. לפיכך, אם חברה בע"מ הזיקה לכם, לא תוכלו לתבוע אותה בבית משפט לתביעות קטנות אלא בבית משפט רגיל בהליך תביעה קלאסי.

תביעה בבית משפט לתביעות קטנות

ייצוג בבית המשפט

במטרה להקל על הליך התביעה, להוזיל עלויות ולהוריד חסמי כניסה, בבית משפט לתביעות קטנות אסור להיות מיוצגים על ידי עורך דין. בדיון, אתם תייצגו את עצמכם. כפועל יוצא מכך, גם נוסח כתב התביעה שלכם יוכל להיות עממי יותר ופחות משפטי. חשוב לציין כי ייתכנו מצבים בהם בית המשפט יאשר ייצוג על ידי עורך דין גם בתביעה קטנה, לפי בקשת התובע.

 

הגשה מקוונת ומגבלת תביעות

בעוד שתביעה קלאסית תידרשו להגיש פיזית לבית המשפט ולהמציא אותה פיזית לנתבע, תביעה בבית משפט לתביעות קטנות ניתן להגיש באופן מקוון. הבדל נוסף הוא שתביעות קלאסיות ניתן להגיש ככל העולה על רוחכם לעומת תביעות קטנות המוגבלות ל-5 תביעות בשנה.

 

לסיכום

לסיכום, קיימים שלל הבדלים בין תביעות קטנות לבין תביעות קלאסיות. מטרת ההבדלים לפשט את הליך התביעה וכן למנוע ניצול לרעה של ההליך המקוצר.

תביעה בבית משפט לתביעות קטנות

אולי יעניין אותך גם

הוצאת דיבה לאיש חינוך
עריכת דין

הוצאת דיבה לאיש חינוך

לשון הרע היא דאגה רצינית בכל תחום מקצועי, אך כשמדובר באנשי חינוך, ההשפעה עלולה להזיק במיוחד. השמצת מחנכים היא חשש הולך וגובר במגזר החינוך, המהווה

קרא עוד »