האם אפשר לתבוע ללא עורך דין?

הגשה של תביעות אזרחיות היא אחת הזכויות שמוקנית לכל אזרח במדינת ישראל. זכות זאת מאפשרת למי שחושב שזכויותיו החוקיות נפגעו, לקבל את הפיצויים והסעדים המגיעים לו. זכות נוספת שמוקנית לכל אזרח היא האפשרות להיעזר בעורך דין לשם הגשת התביעה. אבל האם אפשר לתבוע ללא עורך דין? והאם זה מומלץ? 

 

הגשת תביעה אזרחית במדינת ישראל, מבוא למתחילים

בניגוד להליכים משפטיים פליליים בהם התובעת היא מדינת ישראל באמצעות הפרקליטות או התביעה המשטרתית, בתביעות אזרחיות הצד התובע הוא אזרח של המדינה או אזרח של מדינה זרה. תביעות אלה מוגשות בכדי לקבל פיצויים או לשמור על זכויות משפטיות של מגיש התביעה.

סדר הדין האזרחי בישראל מורכב ממספר שלבים מהגשת התביעה ועד לקבלת פסק הדין של בית המשפט. בדרך כלל מומלץ וכדאי מאוד להגיש תביעות אלה באמצעות עורך דין שמתמחה בתחום. בהמשך המאמר נסקור מצבים שבהם אין צורך בעורך דין, ולעומת זאת מצבים בהם סיועו חשוב מאוד.

 

תביעה בבית דין לתביעות קטנות

הגשה בבית דין לתביעות קטנות היא עד לסכום של 36,400 שקל נכון לשנת 2023. ניתן להגיש תביעות בבית משפט זה במגוון רחב של מקרים, שבהם סכום התביעה הוא נמוך מרף זה. במקרה של הגשת תביעה שכזאת, אין אפשרות לקבל ייצוג של עורך דין. על התובע לייצג את עצמו ולשטוח את הטיעונים שלו בצורה עצמאית. בנוסף לכך, בחלק גדול מהמקרים הללו, אין צורך אפילו לקבל ייעוץ מטעם עורך דין.

 

ייעוץ משפטי בתביעות שעוסקות בתחום מקצועי

במקרים של תביעות בנוגע לתחום מקצועי כמו תביעות רשלנות רפואית, תביעות נדל"ן, תביעות שעוסקות בזכויות יוצרים ועוד מספר רב של תביעות מסוג זה, חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין שיש לו התמחות בתחום התביעה הספציפי. זאת משום שקשה עד בלתי אפשרי לאדם מן השורה להבין את התחום לעומקו, וכך לקבל החלטות מושכלות בקשר להגשת התביעה. רוצים ללמוד עוד על תביעות רשלנות רפואית? yashar-law.co.il.

 

ייעוץ משפטי בתביעות על סכומים גבוהים במיוחד

גם במקרים של הגשת תביעות על סכומים גבוהים, כדאי מאוד להתייעץ עם עורך דין ולקבל ייצוג משפטי במהלך התיק כולו. תביעות אלה הן תביעות שמוגשות על סכומים של כמה מיליוני שקלים או יותר. חשוב מאוד להיעזר בעורך דין בתביעות מסוג זה משום שההשלכות שלהן עלולות להיות משמעותיות מאוד לטוב או לרע. עורך הדין יעזור לכם להטות את ההשלכות לכף טובה.

 

הגשת תביעה ללא ייצוג משפטי על ידי עו"ד – סיכום

הגשת תביעה אזרחית במדינת ישראל היא זכות שמוקנית לכל אזרח. אומנם אין חובה להתייעץ עם עורך דין לפני הגשת התביעה ולקבל ייצוג משפטי במהלכו, אבל הדבר מומלץ מאוד במיוחד במקרים של תיקים מקצועיים או תביעות על סכומי כסף גבוהים במיוחד.

עורך דין

אולי יעניין אותך גם

הוצאת דיבה לאיש חינוך
עריכת דין

הוצאת דיבה לאיש חינוך

לשון הרע היא דאגה רצינית בכל תחום מקצועי, אך כשמדובר באנשי חינוך, ההשפעה עלולה להזיק במיוחד. השמצת מחנכים היא חשש הולך וגובר במגזר החינוך, המהווה

קרא עוד »