עורך דין תעבורה – כיצד נקבעים דמי הטרחה?

דמי טרחה בעולם עריכת הדין יכולים להיקבע על פי מספר מודלים שונים, אותם יש להתאים לנסיבות המקרה. ישנם מקרים מסוימים בהם יהיה נכון לבחור במודל אחד, בעוד במקרים אחרים אותו מודל יהיה לא מציאותי עבור הלקוח, והצורך הוא בבחירת מודל אחר. בשורות הבאות, נסקור מספר מודלים מרכזיים על פיהם גובים עורכי דין, ובכלל זה גם עורך דין תעבורה, את שכר הטרחה שלהם.

לפי שעה

מודל לפי שעה הוא מודל בו נקבע סכום קבוע שאותו משלם הלקוח לעורך הדין פר שעה של עבודה. מודל זה מתאים במיוחד לעורך דין ולקוח שעובדים יחד זה זמן רב ונותנים אמון זה בזה, וזאת מכיוון שעל שעות העבודה מדווח עורך הדין עצמו. במידה ולא קיימת היכרות כזאת, יכול מודל זה ליצור חוסר אמון בכל פעם שהלקוח יקבל חשבון, וישאל את עצמו האם עורך הדין מנפח את שעות העבודה שלו.

אחוזים מהתיק

אחוזים מהתיק יכולים להתייחס לאחוזים מהעונש הכספי שהוטל על הלקוח או מסכום הזכייה בו הוא צפוי לזכות במשפט. מן הסתם, עורך דין לא יבחר במודל זה אם הסכום הכולל הוא נמוך מלכתחילה וגם אחוזים גבוהים ממנו, לא יכסו את עלויות העבודה שלו. יחד עם זאת, ובהיבט זה מדובר בעיקר במקרה של עורך דין תעבורה, נהוג לשלב את המודל הזה עם מודלים אחרים בכדי לגבש חבילת תשלום שעונה לצרכים של שני הצדדים.

ריטיינר

ריטיינר הוא למעשה תשלום חודשי קבוע ללא קשר להיקף העבודה או הפעילות המשפטית של עורך הדין בתיק בכל חודש. מודל זה מתאים ללקוחות הזקוקים לייצוג קבוע של עורך דין עבור מקרים שונים שמתעוררים מעת לעת. הבחירה במודל זה היא כדאית כאשר בסך הכל מצטבר הסכום השנתי לסכום נמוך יותר מאשר היה משלם הלקוח לשנה. לעורך הדין מדובר בהכנסה בטוחה גם כשאינו עובד בתיק, ולכן מדובר במודל אטרקטיבי לשני הצדדים. עורך דין תעבורה יכול לגבות את דמי הטרחה על פי מודל זה כאשר הוא מייצג למשל חברת תובלה או חברת תחבורה על בסיס קבוע.

בנק שעות

בנק שעות הוא מודל בו הלקוח רוכש את שירותי עורך הדין למספר מוגדר וקבוע מראש של שעות. במידה והשעות לא מספיקות, יצטרך הלקוח לקנות בנק שעות נוסף. מודל זה מתאים בעיקר לפרוצדורות מובנות ופשוטות בהן ידוע מראש מהו היקף השעות הנדרשות בתיק, או כאשר נדרשת עבודה רציפה וקבועה עם עורך הדין לצרכים שונים, שיכולים לקבל מענה בכמות שעות מוגבלת בחודש.

סכום פיקס

סכום פיקס הוא תשלום עליו מסכימים מראש שני הצדדים עבור שירותי עורך הדין, וזהו התשלום שיישא בו הלקוח ללא קשר להיקף וכמות העבודה שישקיע עורך הדין. מן הצד השני, אם עורך הדין ישקיע שעות עודפות, הוא עדיין לא יקבל תוספת על שעות אלה מעבר לסכום פיקס שנקבע. מודל זה בהחלט יכול להתאים למקרה של עורך דין תעבורה, הכל בהתאם וביחס לקנס או לסנקציה הכספית או הפלילית שמולה עומד הלקוח.

לפי שלבים

מודל לפי שלבים הוא מודל בו משלם הלקוח לעורך הדין בהתאם להתקדמות הטיפול בתיק. בכל פעם שהתיק עולה שלב, משלם הלקוח עבור אותו שלב. בדרך כלל נהוג לסכם מראש את השלבים ואת הסכומים שישולמו בכל שלב. מודל זה מתאים לתיקים שבהם עשויה להתקבל פשרה באמצע הדרך, או כמעין מודל של תשלומים עבור הלקוח. גם במקרה זה יכול המודל להתאים לתשלום שכר טרחה לעורך דין תעבורה.

הפוסט בשיתוף עורך דין תעבורה דמיטרי אניקין.

 

אולי יעניין אותך גם