חמישה דברים שכדאי לדעת על רכישת דירה ביהודה ושומרון

לגור ביהודה ושומרון זו אופציה שפתוחה לכל הישראלים באשר הם.

במשך השנים מוקמים ישובים חדשים בעיקר בגבולות הקו הירוק והם אופציה מעולה למי שרוצה לגור בקרבת המרכז אך בישוב משפחתי, קטן עם נוף יפה.

לפני שבאים לרכוש דירה ביהודה ושומרון, חשוב לזכור כי רבים מהחוקים החלים בשאר הארץ אינם חלים שם, ולכן חשוב להעמיק בנושא גם אם אתם כרישי נדל״ן.

 

מעבר לקו

לפני שניגשים לרכישת דירה ביהודה ושומרון, כדאי להבין שהרבה מהחוקים העוסקים במקרקעין, מכר, תכנון או בניה אינם חלים שם. לכן, חשוב להכיר מספר דברים שיש לבצע לפני, במהלך ואחרי קניית הנכס.

 

של מי הנכס הזה?

אחד הדברים החשובים שצריך לבדוק לפני קניית הנכס, הוא על שם מי רשום הנכס אותו אתם מעוניינים לקנות. הנכסים ביהודה ושומרון נרשמים בחטיבה להתיישבות, במנהל האזרחי ובחברות המשכנות לעומת נכסים מעבר לקו הירוק שנרשמים בטאבו. לפני הרכישה יהיה עליכן לבצע בדיקה מה החוק שחל על הנכס והיכן רישומו.

 

מה כן חל עלי?

חשוב להעמיק ולברר אילו חוקים כן חלים על אדם אפילו שהוא קונה נכס ביהודה ושומרון. חוקים שונים החלים על כל אזרח ישראלי באשר הוא, כמו חוק מיסוי מקרקעין. כדי להמנע ממצב בו תשלמו מס כפול או שלא תקבלו את הזכויות המגיעות לכם, חשוב להיות בקיאים בכל החוקים. מומלץ גם לקחת את שירותיו של עורך דין לרכישת דירה ביהודה ושומרון, על מנת להיות בטוחים שהכל מתנהל כשורה.

 

האם יש היתר בנייה?

לפני שרוכשים נכס ביהודה ושומרון צריך לבדוק היטב האם יש לו היתר בנייה. כן כן, גם לנכסים בנויים. ישנם בתים ביהודה ושומרון שנבנו ללא היתר או שחרגו מההיתר שניתן להם. הסתכלו טוב על התב״ע של הנכס, וודאו שהיא חתומה על ידי שר הביטחון, והשוו אותה להיתר הבנייה כדי להיות בטוחים שהכל נבנה כחוק ואתם לא לוקחים סיכונים מיותרים.

 

מה גובה המשכנתא?

חשוב לדעת כי בניגוד לרכישת נכנס רגיל בישראל, בו הקונה נדרש להביא הון עצמי של 25% על מנת לקבל משכנתא, בנכסים ביהודה ושומרון הקונה נדרש להביא סכום גדול יותר. לעיתים, אם יש חריגה מהשטח המאושר לבנייה, הבנק לא יאשר משכנתא בכלל.

איפה זה כתוב?

במידה ורכשתם נכס של החטיבה להתיישבות, הזכויות על הנכס נרשמות בספרי החטיבה להתיישבות. הזכויות בספר זה אינן פתוחות לציבור הרחב, בניגוד לטאבו, וכדי לברר מי בעל הזכויות על הנכס, יש צורך באישור מהחטיבה להתיישבות. בנוסף, אין אפשרות לרשום הערת אזהרה – המבשרת כי יש עסקה שמתקיימת על נכס מסוים.

 

לא סתם בית

יהודה ושומרון מציעה לישראלים רבים את האפשרות לרכוש דירה במחיר שפוי ולהיות קרובים למרכז. אך לפני שמחפשים את בית החלומות, חשוב לזכור שהחוקים שונים.

מטבעות ובית

 

אולי יעניין אותך גם