הטרדה מינית – האם קיימת התיישנות?

לעיתים אנו מגלים בדיעבד, כי התנהגות שהופנתה כלפינו, היא התנהגות מטרידה שיכולה להיחשב הטרדה מינית. מה עושים? האם ניתן להתלונן על התנהגות כזאת בחלוף מספר חודשים או מספר שנים? בשורות הבאות נעשה סדר בנושא ההתיישנות בהתאם לחוק למניעת הטרדה מינית, ונסביר מהם גבולות הגזרה שלאחריהם לא ניתן יהיה עוד להגיש תביעה. 

 

מהי התיישנות

התיישנות משמעה סיום האפשרות להגיש תביעה משפטית, או לקיים חקירה, ובסופה להגיש כתב אישום על מקרה מסוים – לאחר שחלפה תקופה מסוימת. ככלל, החוק הקובע את תקופת ההתיישנות הוא חוק ההתיישנות, ולפיו מרבית התביעות המשפטיות מתיישנות בחלוף שבע שנים מקרות המקרה.

לעיתים, קיימים חוקים שונים המחריגים תביעות מסוימות, גילאים, עבירות פליליות מסוימות ונושאים נוספים, ונקבעות עבורן תקופות התיישנות שונות. בין השאר עולה השאלה באשר למקרה התיישנות תביעת הטרדה מינית .

 

האם ההתיישנות נוגעת להליך הפלילי והאזרחי כאחד?

התשובה הקצרה היא כן. חוק ההתיישנות מתייחס הן להליכים פליליים והן להליכים אזרחיים. בשני המקרים מדובר על תקופה בת שבע שנים. החוק למניעת הטרדה מינית מפנה לחוק ההתיישנות וקובע תקופת התיישנות בת שבע שנים לשני סוגי ההליכים. בחלק מהעבירות הקבועות החוק, תקופת ההתיישנות האזרחית מתקצרת אף יותר. ככל שיש ספק בעניין זה, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי מתאים.

 

איך בודקים מתי חלף המועד לתביעת בהטרדה מינית?

לצורך בדיקת מועד התיישנות, מונים את התקופה שחלפה מיום האירוע ועד המועד בו החלטנו להגיש תלונה. חשוב לציין, כי אם המקרה החל להיחקר בהליך פלילי ונעצר משום שהחשוד לא אותר או לא היה בארץ לדוגמא, קיים מנגנון של עצירת מרוץ ההתיישנות וניתן לחקור גם אם חלפה תקופת הזמן הזאת.

בכל מקרה, מומלץ להגיש תלונה או לפנות לייעוץ משפטי, גם אם חלפה תקופה ארוכה מאז ההטרדה המינית, שכן לא תמיד ידוע לנו אם אנו המקרה היחיד בסיפור ואם החלה חקירה בנושא בעבר או לא.

 

האם יש מקרים בהם למרות התיישנות ניתן להגיש תביעה?

במידה ואיש מהצדדים להליך לא שם לב למועד המדויק ולחלוף תקופת ההתיישנות, המלאכה לטעון את טענת ההתיישנות מוטלת על החשוד או הנאשם בתיק. ככל שלא נטענה טענה כזאת על ידו, יתכן וניתן יהיה להמשיך בתביעה, למרות שהתקופה חלפה. אמנם מדובר במקרים נדירים יחסית ולא ניתן להסתמך עליהם, אך הם יכולים להתרחש.

 

סיכום

הדרך הנכונה ביותר להימנע מטענת התיישנות, היא להקדים ולהגיש תלונה עם קרות מקרה של הטרדה מינית. אם נמנע מכם להגיש תלונה מסיבה כלשהי במועד שהתרחש, יש להקדים ולפנות ברגע שחלפה הסיבה או ברגע שהבנתם שבעבר עברתם מקרה של הטרדה מינית.

במקומות עבודה, באוניברסיטה ובמסגרות אחרות קיים ממונה על הטרדות מיניות ומלאכת הטיפול בהטרדה מינית תהא קלה יותר עבורכם. ככל שמדובר במקרה גבולי או שאתם סבורים שנעשה לכם עוול בנושא זה, ייעוץ משפטי מקצועי ובלתי מתפשר יהווה מענה הולם עבורכם.

תביעה להטרדה מינית

אולי יעניין אותך גם