החזרי מס בבית המשפט – פסקי דין

במרבית המקרים, המדינה לוקחת ברצינות רבה את חובתה לספק לעובדים ועצמאים החזרי מס, כאשר הדבר מתבקש.

יחד עם זאת, במקרים שונים, המדינה לא מכירה בחובתה זו כלפי נישום כזה, או אחר.

במקרים כאלה, העניין עשוי לעבור לטיפול משפטי בסיוע עו"ד לענייני מיסים, כדי שבית המשפט יקבע, אם הנישום אכן זכאי להחזרים, כפי שהוא טוען.

 

החזרי מס שבח לאחר 4 שנים

בתחילת שנת 2021 הכריע בית המשפט העליון בתביעה נגד מנהל מיסוי מקרקעין וקבע כי מנהל מס שבח יכול לדון בעניין החזרים גם בתום התקופה הקבוע בחוק, שעומדת על 4 שנים. למעשה, בית המשפט העליון קבע כי מנהל מס שבח יכול לתת החזרי מס לנישומים ששילמו יותר ממה שצריך, גם אם הזמן הקבוע בחוק להתיישנות ההחזר, עבר.

כידוע, מס שבח הוא המס הנגבה לאחר מכירת נכס – עבור הרווחים שנעשו בעסקה. התשלום יכול להגיע לסכומים גבוהים מאוד, מטבע הדברים ולכן, גם החזרי מס במקרה הזה עשויים להיות משמעותיים.

 

הלנת החזרי מס – יש דבר כזה?

בשנת 2018 הוגשה תביעה ייצוגית נגד רשות המיסים על כך שאלפי הנישומים, הזכאים לקבל החזרי מס מהמדינה ואשר הגישו את הדוחות כנדרש, לא מקבלים את ההחזר במועד הנקוב בחוק – תוך 90 יום.

כתוצאה, הנישומים הללו לא יכולים לשלם חובות אחרים שלהם ואף משלמים בבנק ריביות גבוהות מאוד על הלוואות ומשיכות יתר, אשר יכלו פעמים רבות להימנע, אם ההחזרים, בשווי עשרות אלפי שקלים, היו מגיעים במועד.

בית המשפט הכריע בסוגייה זו כי אין עילה מספקת לתביעה ברמה האישית וכי תביעה ייצוגית במקרה זה איננה הדרך המתאימה לדיון בבקשה ולכן דחה את התביעה.

 

תביעה ייצוגית שהוכרעה אחרי 20 שנה

בשנת 2001 הוגשה תביעה ייצוגית מהפכנית – התובעים ביקשו פיצויים בסך 50 מיליון שקלים בטענה כי רשות המיסים אינה עושה מספיק מאמצים כדי להשיב החזרי מס לנישומים.

הבעיה חמורה בעיקר בקרב שכבות האוכלוסייה בעלות רקע סוציו אקונומי נמוך, אשר אין להם גישה לבעלי מקצוע בתחום ואין להם את המשאבים, או הידע הדרוש כדי לפעול בעניין לטובת עצמם.

כך המדינה מרוויחה מההפקר – לדברי התביעה ולכן יש לשנות את ההתנהלות

בשנת 2021, השופט הכריע כי אין אפשרות לתת החזרי מס, אלא על יד הגשת דו"ח אישי ובו כל המידע הרלוונטי לצורך קבלת ההחזרים.

לדברי השופט שמואל בורנשטיין, המידע אודות החזרי מס נגיש לכולם, כל אדם יודע אילו תנאים עשויים לזכות אותו באופן אישי בהחזרי מס ולכן יכול לעול בצורה יעילה יותר מאשר רשות המסים בעניין.

 

לסיכום

כפי שניתן לראות, החזרי מס הם נושא מגוון ורחב, אשר נוגע בתחומי חיים שונים ורבים, מעצם היותו נוגע לעניין התפרנסות הוגנת וראויה של אדם, בהתאם לחוק.

כמו כן, במקרים רבים מדובר על סכומים גבוהים שיכולים להגיע לעשרות אלפי שקלים ואף יותר. למידע נוסף אודות החזרי מס והדרכים לקבל אותם כחוק, לחצו: https://indigofinance.co.il/החזרימס

 

בית משפט - אילוסטרציה

אולי יעניין אותך גם

פטורים בהנפקת מס הכנסה
מיסים

האם מס ההכנסה מנפיקה פטורים?

מדיניות מיסוי ותקנות ממלאות תפקיד חיוני בפיתוח הכלכלי של מדינה. בישראל, שירות מס ההכנסה, אחראי על ניהול ואכיפת חוקי המס. עם זאת, אנשים ועסקים רבים

קרא עוד »
טראמפ על רקע ארה"ב
מיסים

מה היא תוכנית גילוי מרצון?

חובת הדיווח על אזרחים אמריקאים שחיים מחוץ לגבולות ארה"ב התעצמה עם כניסת רפורמת המסים של טראמפ ובעקבותיה התגברה האכיפה. ישראלים רבים שמחזיקים אזרחות אמריקאית וכלל

קרא עוד »
חישוב מס
מיסים

החזר מס לחיילים משוחררים

חיילים משוחררים משירות סדיר אשר השקיעו מזמנם ומרצם בעבור המדינה ללא שכר משמעותי זוכים בגין שירותם להטבת מס בדמות החזר המשתנה בהתאם לאורך השירות והמגדר

קרא עוד »
מיסים
מיסים

סעיף 125 ד' לפקודת מס הכנסה

הגעתם לגיל השלישי ואתם רוצים להיות בטוחים שאתם מתנהלים בצורה הכלכלית הכי נכונה שאפשר? רוצים לדעת שאתם לא משלמים יותר מידי מיסים וכי בסופו של

קרא עוד »
מיסים

גילוי מרצון – חבל לפספס את זה

תשלומי המיסים הם משהו שאנחנו שומעים עליו עוד הרבה לפני שאנחנו נכנסים למעגל העבודה, שכן כולנו עדים לשיחות של "הגדולים" שמתמרמרים על המיסים הגבוהים במדינה.

קרא עוד »