האם קבוצה יכולה לעשות תביעה בנוגע ללשון הרע בצורה קולקטיבית

מקרים של תביעת דיבה או 'לשון הרע', נהפכו בתקופות האחרונות לנפוצות יותר ויותר, בין היתר לאור כניסת הרשתות החברתיות לחיינו. במרבית התביעות שמוגשות, התביעה היא בין שני אנשים פרטיים, ונשאלת השאלה האם ישנה האשרות להגיש תביעה מטעם קבוצה המונה יותר מאדם אחד? מה האופציות העומדות בפני קבוצה שנפגעה מאמירות כלפיה? במאמר זה ניתן לכם את כל התשובות בנושא!

 

תביעת לשון הרע

נתחיל בהסברת המושג הבסיסי שהוא 'לשון הרע'. החוק במדינת ישראל קובע כי לשון הרע הוא אמירה שעלולה לפגוע באדם עד כדי גרימה להשפלתו או ביזויו בפני החברה. בנוסף, פגיעה של 'לשון הרע' יכולה אף להוביל לפגיעה ממשית בחייו של אדם, לדוגמא: פגיעה במשפחתו או בפרנסתו. עורכי דין לשון הרע הם המתמחים בנושא.

 

תביעת לשון הרע מטעם קבוצה

בפסקה הקודמת דובר על מצב בו נעשית פגיעה למול אדם יחיד. אך מה קורה במידה בו מופץ 'לשון הרע' כנגד קבוצה? האם הקבוצה תוכל להגיש יחד תביעת לשון הרע כנגד אותו אדם? האם הגדרות החוק בנושא זהות? אז התשובה היא שכן. ההבדל היחיד הינו שלשון הרע כנגד קבוצה בדרך כלל יתייחס למאפיין בולט של הקבוצה ולא יתייחס מפורשות לאף אדם ספציפי מאותה הקבוצה.

 

תביעה פלילית ולא אזרחית?

במקרים הרגילים של תביעות לשון הרע בין אנשים פרטיים או בין תאגידים, התביעה לרוב מוגשת כתביעה אזרחית. במקרה של תביעה קולקטיבית, החוק קובע כי התביעה תוכל להיות מוגשת רק דרך תביעה פלילית, וזאת לטענת החוק משלל סיבות. בנוסף על כך, על מנת שתוגש תביעה שכזו, יש צורך באישור מיוחד של היועץ המשפטי לממשלה.

 

הביקורת על החוק

חשוב לציין כי עם חקיקת החוק, ביקורת רבה נמתחה עליו מאחר והדרך להגשת תביעה מסובכת ולא מקלה על האזרחים. בנוסף, החשש הוא שלשון הרע כנגד קבוצה עלו להוביל לאלימות כלפיה כמו לדוגמא במלחמת העולם השנייה, בה נעשה שימוש בלשון הרע כנגד קבוצות מיעוט ובכללן היהודים. האלימות הפיזית כנגד יהודים החלה מהפצת לשון הרע ושמועות זדוניות אודותם.

 

חשוב לזכור

חשוב לזכור, לצד הביקורת, שמלכתחילה מטרת חוק 'לשון הרע' הינה הגנה על אדם פרטי ועל שמו הטוב. ועל כן כאשר ניסחו את החוק וחשבו מה ניתן לעשות במקרה קבוצתי, לא נתנו את האפשרות להגשת תביעה אזרחית. אז מה האפשרויות העומדות בפני קולקטיב שנפגע?

 

לסיכום – מהן האפשרויות העומדות בפני קבוצה?

קבוצה העומדת בפני פגיעה הנקראת 'לשון הרע', תוכל לפעול בשני מישורים – הראשון על ידי הגשת תביעה פלילית לאחר אישורו של היועץ המשפטי לממשלה, והשני על ידי הגשת תביעה כהגנה על שלום הציבור שנפגע. ההגנה על שלום הציבור נכללת תחת סמכויות של חוקים אחרים כגון חוק העונשין וכך כן ניתן להגיש תביעה כקולקטיב. חשוב להתייעץ על מנת לקבל הכוונה ופתרונות מותאמים אליכם. בהצלחה!

עורכי דין

אולי יעניין אותך גם

בריונות ברשת ולשון הרע
עורך דין לשון הרע

בריונות ברשת ולשון הרע

בעידן הדיגיטלי של היום, האינטרנט הפך לחלק בלתי נפרד מחיינו ולכלי רב עוצמה לתקשורת וקישוריות. עם זאת, לצד היתרונות הרבים, חיוני להכיר את הצד האפל

קרא עוד »

איך עובד עו"ד לשון הרע

בעידן של היום של תקשורת מהירה וגישה רחבה למידע, ההגנה על המוניטין של האדם הפכה חשובה יותר ויותר. לשון הרע, מעשה הצהרות כוזבות על אדם

קרא עוד »