אלו דברים חובה לעשות עם נוטריון

כל ילד בישראל יודע כמעט מגיל אפס מה זה עורך דין ומה הוא עושה, ומדי פעם במהלך החיים אנו נעזרים בשירותיהם של עורכי דין. והאמת שרובנו מכירים את המקצוע הזה לא רע, אם מחברים, אם מקרובי משפחה, ואם מהחדשות. כולנו גם יודעים מה צריך ללמוד כדי להיות עורך דין, ומהן הדרישות המקצועיות.

אבל מדי פעם יוצא לנו לראות או לשמוע את השם נוטריון, לרוב בצמוד לתואר עורך דין. אם תמיד רציתם לדעת מיהו הנוטריון ומה בדיוק התפקיד שלו, הגעתם בדיוק למקום הנכון. הכנו לכם כאן סקירה קצרה על הדברים שעבורם צריך נוטריון.

 

מי זה נוטריון?

נוטריון הוא עורך דין מוסמך שקיבל עוד הסמכה מטעם משרד המשפטים. לנוטריון יש סמכות לאמת, לאשר, להעיד על, או לכתוב מסמכים משפטיים. אם יש חתימה של נוטריון על מסמך משפטי מסוים, היא בעצם מהווה ראייה לכך שהמסמך הזה מקורי ושיש לו תוקף משפטי. במקרה הצורך אותו מסמך יוכל גם לשמש כראייה קבילה בבית המשפט.

נוטריון

מה צריך לעשות כדי להפוך לנוטריון?

כמו שבטח כבר הבנתם, לא כל אחד יכול להיות נוטריון. כדי להיות נוטריון נדרשות אזרחות ישראלית וחברות בלשכת עורכי הדין. מעבר לזה, צריך ותק של לפחות 10 שנים כעורך דין, ולעבור ועדה ייעודית של משרד המשפטים. הוועדה מונה 7 חברים שמונו על ידי שר המשפטים, ושקיבלו המלצה של לשכת עורכי הדין. בהרכב הוועדה חייבים להיות שני נציגי ציבור ועוד נוטריון אחד.

נוטריון

מתי חייבים נוטריון?

ישנן מספר סיטואציות משפטיות שמחייבות אותנו להיעזר בשירותיו של הנוטריון, כאשר סביר להניח שכל אדם ייעזר בנוטריון כמה פעמים במהלך החיים. המקרה הנפוץ והמוכר ביותר הוא עסקאות מקרקעין. כאשר רוכשים דירה צריך לקחת משכנתא, ואז האדם צריך לייפות את כוחו של הבנק לבצע בשמו פעולות בענייני המשכנתא.

ייפוי הכוח הזה חייב להיות חתום על ידי נוטריון. מצב נוסף שבו נצטרך נוטריון הוא כאשר נרצה להעניק ייפוי כוח לאדם אחר על מנת שיבצע עבורנו עסקת מקרקעין. עוד עולם שבו נזדקק לנוטריון, והוא עולם שחביב ביותר על ישראלים, הוא תרגום של מסמכים משפטיים משפה זרה. הרבה ישראלים רוצים להוציא דרכונים זרים, וצריכים לשם כך לתרגם תעודות שונות.

כדי שלתעודה המתורגמת יהיה תוקף, צריכה להופיע עליה חתימה של נוטריון. אם אין על התעודה חתימה של נוטריון, אף אחד לא יקבל אותה מכיוון שכל אחד יכול לתרגם מסמכים לשפות שונות. גם במקרה של בני זוג שחותמים על הסכם ממון לפני נישואין צריך חתימת נוטריון.

 

סיכום

נוטריון הוא עורך דין ותיק ובכיר עם הרבה ניסיון בתחום. החתימה שלו על מסמך מהווה בעצם אישור שהמסמך אמין וקביל, ובלעדיה לא ניתן להתייחס אליו ברצינות. רובנו נפגוש אותו סביב רכישת דירה ולקיחת משכנתא.

נוטריון

אולי יעניין אותך גם