איסור פרסום שם חשוד

סוגים שונים של עבירות עלולים להגיע לכדי איסור פרסום שם החשוד בהן.

במאמר הבא נסביר מה המשמעות של איסור מן הסוג הזה, על מי הוא חל וכיצד מיישמים אותו

איסור פרסום שם חשוד הוא כלי שבו המערכת המשפטית יכולה להשתמש על מנת להשיג מטרות שונות. מבחינה אזרחית, המטרה של צו איסור פרסום כזה היא להגן על הפרטיות של החשוד. כל עוד מדובר על אדם שחשוד בביצוע המעשה ולא על מישהו שהורשע בו, אין סיבה לפרסם את השם שלו. לאחר פרסום השם של החשוד, יהיה קשה מאוד לנקות אותו אפילו אם התוצאות של המשפט יהיו זכאי.

מבחינה חוקתית, המטרה של איסור פרסום שם חשוד גם יכולה להיות קידום החקירה. כאן יוצאים מתוך נקודת הנחה שכל עוד לא מפרסמים את השם של החשוד, זה עשוי לתרום לחקירה ולמנוע הטיות או הפרעות. עם זאת, אין ספק שרוב המקרים של איסור פרסום שם החשוד מגיעים ביוזמת החשוד או עורך דינו ולא מטעם התביעה.

 

באיזה עבירות לא מפרסמים את שם החשוד?

קשה לאפיין בצורה חד משמעית את סוג העבירות שבהן לא מפרסמים את שם החשוד. בפועל, בודקים כל מקרה לגופו ומתייחסים אל הנסיבות. רק אם מתייחסים אל הנסיבות של כל מקרה, ניתן להסיק מכך לגבי התועלת בפרסום שמו של החשוד לעומת בפגיעה באינטרס הציבורי.

כך לדוגמא יש מקרים קלים יחסית של עבירות זיוף שבהן אוסרים לפרסם את שם החשוד, אבל עבירות פליליות חמורות שבהן לא עושים את זה. בין היתר, זו הוכחה לחשיבות של התייעצות עם עורך דין כדי לשמור על האינטרסים של הלקוחות שלו.

 

למה להתייעץ עם עורך דין?

המצב בפועל הוא שסוגים שונים של עבירות עלולים להגיע עד לכדי צו אישור פרסום של שם החשוד בהן, לצד מקרים שבהם החשוד נדרש להפעיל כל כלי שעומד לרשותו כדי להשיג מטרה כזו. אבל אם אכן זו המטרה שאותה מנסים להשיג, צריך להתייעץ עם עורך דין ולשמוע את חוות הדעת שלו.

הדרך ליישם הנחיה כגון איסור פרסום שם חשוד היא לדרוש את זה מבית המשפט. אם ההגנה דורשת את זה, על התביעה להוכיח למה זה מיותר או עלול להזיק. אבל אם בצד של ההגנה עומד עורך דין מיומן, יהיה לתביעה הרבה יותר קשה לעשות את זה.

 

איך מבטלים החלטה על איסור פרסום שם חשוד?

לחשוד יש אינטרס להיות מיוצג על ידי עורך דין גם בשביל לעכב כל בקשה לעיכוב החלטה על איסור פרסום. בשביל לבקש לבטל את ההחלטה, על התביעה למשל להגיש בקשה ולציין את הגורמים המופיעים כמשיבים. בשלב הזה, התפקיד של עורך הדין הוא להסביר למה יש להמשיך עם ההחלטה הקיימת.

 

 

משקל

אולי יעניין אותך גם

הוצאת דיבה לאיש חינוך
עריכת דין

הוצאת דיבה לאיש חינוך

לשון הרע היא דאגה רצינית בכל תחום מקצועי, אך כשמדובר באנשי חינוך, ההשפעה עלולה להזיק במיוחד. השמצת מחנכים היא חשש הולך וגובר במגזר החינוך, המהווה

קרא עוד »