אילו חומרים נחשבים לסם מבחינת החוק?

מערכת המשפט בישראל נאבקת נגד תופעות שימוש, סחר וייצור סמים. על כן, אנשים רבים מוצאים את עצמם נאשמים בביצוע של עבירות סמים, גם סמים שנחשבים קלים. במאמר הבא נסקור יחד אילו חומרים נחשבים לסם מבחינת החוק בישראל וכיצד יש לפעול במקרה ומצאתם עצמכם נחשדים או נאשמים במקרה שכזה.

חוק ״פקודת הסמים המסוכנים״ שנחקק בישראל נועד לקבוע אילו חומרים ייחשבו כסמים מסוכנים – על מנת להחליט אילו סוגי סמים לא ניתן להחזיק באופן חוקי, אלא אם כן מדובר ברוקחות. החוק מחולק לשני חלקים, הראשון נועד לקבוע מהן הסנקציות הפליליות שיועמדו נגד אדם שביצע עבירת סמים כזו או אחרת, והחלק השני קובע את רשימת הסמים המסוכנים בישראל.

 

מהו סם מסוכן?

סם יכול להיחשב כסם מסוכן כיוון שהוא מכיל חומרים כימיים אשר יכולים להשפיע על מערכת העצבים ולפגוע בשיקול הדעת ותפיסת המציאות של אדם, ולפגוע בו הן מבחינה נפשית והן מבחינה גופנית. החוק נועד להגדיר את החומרים המסוכנים בהם נאסר לעשות כל שימוש, בין אם מדובר באחזקתו וכמובן אם מדובר בסחר, ייצור וייצוא. עבירת סמים יכולה להיחשב בדרכים רבות כל עוד היא נוגעת לסם שנחשב לסם מסוכן על פי פקודת הסמים בישראל.

 

מהי עבירת סמים?

למעשה, עבירת סמים יכולה להיחשב בדרכים שונות ורבות, יש לזכור שעבירת סמים היא עבירה פלילית לכל דבר ועניין שיכולה לגרור כתבי אישום ורישום פלילי כנגד הנוגעים בדבר. עבירת סמים יכולה להיות סחר בסמים, ייצור סמים, גידול ביתי של סמים, החזקה לשם צריכה עצמית, החזקת סמים שלא לצריכה עצמית ועוד. במקרים בהם הואשמתם בעבירה פלילית מסוג זה, מומלץ להיוועץ בעורך דין פלילי שייעץ וילווה אתכם באופן משפטי בתהליך המורכב העומד לפניכם, וזאת על מנת להימנע מתוצאות החקירה או כתב האישום שאולי יוגש כנגדכם.

 

מהם סמי פיצוציות?

סמי פיצוציות הם למעשה כינוי לחומרים שלא נכנסו לחוק פקודת הסמים המסוכנים בישראל, ועל כן הפצתם הייתה חוקית במשך זמן רב – מדובר בסמים מסוכנים לכל דבר, שרכיביהם לא עמדו בהגדרה החוקית של ״סמים מסוכנים״ ולכן ניתן היה להפיץ ולמכור אותם, ולרוב זה אכן היה קורה בפיצוציות.

סמי פיצוציות היו פופולאריים במיוחד בקרב ילדים ובני נוער, מה שהכניס את מערכת החקיקה בישראל לבעיה – הסמים עדיין היו חוקיים כיוון שלא עמדו בקריטריונים שהחוק קבע כסמים מסוכנים, אך הנזק עדיין נעשה באלו שהשתמשו בסמים הללו, על כן בשנת 2013 נחקק חוק נוסף שנועד להכריז על החומרים הללו אסורים להפצה באופן זמני, עד שניתן יהיה להכניס את סם הפיצוציות לחוק לפקודת הסמים. זכרו, עבירות סמים עלולות לגרום לתוצאות משפטיות לא קלות, ועל כן יש להימנע משימוש, אחזקה וגידול סמים, לרבות ייצוא וסחר.טבליות וסמים וזריקות

אולי יעניין אותך גם

הוצאת דיבה לאיש חינוך
עריכת דין

הוצאת דיבה לאיש חינוך

לשון הרע היא דאגה רצינית בכל תחום מקצועי, אך כשמדובר באנשי חינוך, ההשפעה עלולה להזיק במיוחד. השמצת מחנכים היא חשש הולך וגובר במגזר החינוך, המהווה

קרא עוד »