איך אפשר להגדיל את הסיכויים כדי לזכות בתביעה קטנה?

תביעה קטנה נועדה מתוך צורך ציבורי לעשיית צדק בתחומים "קטנים" אך לא הוגנים כמו: סחורה שהגיעה פגומה, פיקדון שלא חזר, מוצרי חשמל עם תקלות חוזרות, תחום התעופה והחזרים כספיים וכו'. נושאים "קטנים" לכאורה אך מעצבנים במיוחד. קרה לכם דבר כזה? רוצים לדעת הכל על תביעות קטנות? כל המידע הרלוונטי קיים בהמשך!

 

נתחיל מההתחלה, את מי ניתן לתבוע בבית המשפט לתביעות קטנות?

אם נתקלתם בחוסר הוגנות, ואינכם בטוחים אם המקרה מתאים להגשת תביעה קטנה הרי לכם הקריטריון הראשון שעליכם לבדוק: זהות הנתבע צריכה להיות אישיות משפטית, כלומר תאגיד, או אדם ולא שם מסחרי או כינוי כלשהו. אם יש ברשותכם את מספר תעודת הזהות שלו (כשמדובר באדם פרטי) או מספר העוסק המורשה (אם מדובר בבעל עסק) ומספר החברה (אם מדובר בחברה בע"מ).

 

מתי מוגש כתב ההגנה?

בית המשפט לתביעות קטנות ישלח לנתבע זימון לדין ובנוסף העתק של כתב התביעה. בנוסף לזימון יציין בית המשפט שעל הנתבע להגיש כתב הגנה תוך 15 יום מקבלת המכתב. כתב ההגנה משמש למעשה כתשובה של הנתבע לכתב התביעה. על הנתבע יהיה להגיש כתב הגנה ולהתייצב למשפט ביום ובמועד שנקבע. אם הנתבע לא הגיש כתב הגנה במועד שנקבע לו, רשאי התובע לבקש את פסק הדין בהעדר הגנה. בית המשפט מצידו (ובהתאם למקרה) יכול להחליט לדחות את הדיון על מנת לקיימו בנוכחות שני הצדדים.

 

כיצד מתנהל משפט של תביעה קטנה?

המשפט, כחלק מהרפורמה בה נוסד המונח תביעה קטנה, יהיה מקל יחסית על בית המשפט ויהיה פחות פורמלי, ויותר פשוט ומהיר. שהתובע והנתבע אינם רשאים להיות מיוצגים על ידי עורך דין והשופט רשאי להתנהל כבורר או להעביר את הדיון למגשר בהסכמת שני הצדדים. אם שני הצדדים מסכימים, בית המשפט יכול לפסוק על דרך פשרה מבלי בהכרח לנמק את החלטתו ולבחור האם התביעה מתקבלת באופן מלא, חלקי או לדחות אותה לחלוטין.

 

תוך כמה זמן מקבלים פסק דין?

השופט יכול להחליט על פסק הדין כבר בסוף הדיון, אך הוא רשאי גם לדחות את פסק הדין למועד אחר, לא יאוחר משבעה ימים מתום הדיון בבית המשפט.

 

כיצד ניתן לחשב את אגרת בית המשפט במקרה של תביעה קטנה?

ביחד עם הגשת כתב התביעה יהיה עליכם לשלם את אגרת בית המשפט אל מול המזכירות. האגרה תהיה בסכום של אחוז אחד מסכום התביעה אך במינימום של 50 ₪. כלומר אם אחוז אחד מסכום התביעה שלכם יהיה 30ש"ח, סכום האגרה לבית המשפט יהיה 50 ₪ כי זה המינימום שנקבע. בעת המסירה של כתב התביעה למזכירות ולאחר תשלום האגרה, הפקיד יודיע לתבוע את התאריך והשעה בו יתקיים המשפט. תביעות קטנות נועדו לשרת את הציבור בעשיית הצדק. השתמשו בכלי הזה בחוכמה. שיהיה בהצלחה!

לתבוע משפט

אולי יעניין אותך גם

הוצאת דיבה לאיש חינוך
עריכת דין

הוצאת דיבה לאיש חינוך

לשון הרע היא דאגה רצינית בכל תחום מקצועי, אך כשמדובר באנשי חינוך, ההשפעה עלולה להזיק במיוחד. השמצת מחנכים היא חשש הולך וגובר במגזר החינוך, המהווה

קרא עוד »