אומנים פעילים בצה"ל

עד לפני מספר שנים לא היה מוגדר בצה"ל מעמד של אומן פעיל, ולאומנים רבים היה קשה מאוד לשלב בין תחום האומנות שבו הם עובדים ובין השירות הצבאי. בשנים האחרונות החל צה"ל להכיר במעמד אמן פעיל בתחומים רבים בין היתר בתחומי משחק, שירה ואף בתחום הדוגמנות. בצה"ל הבינו כי לכל אחד מהאנשים הללו יש צרכים מיוחדים אשר לא תמיד עולים בקנה מידה ישיר עם הדרישות הצבאיות, ולכן הם החליטו להעניק להם מעמד מיוחד של אומנים פעילים בצה"ל.

מעמד של אומנים פעילים בצה"ל מיועד בעיקר עבור חלק מאותם אומנים צעירים אשר לא זכאים לקבל מעמד של אומנים מצטיינים. בזכות המעמד החדש של אומנים פעילים בצה"ל הם יזכו ללא מעט הקלות אשר יעזרו להם לשלב בין המקצוע שלהם ובים השירות הצבאי. בצבא מבינים כי זוהי הדרך היחידה שבאמצעותה הם יוכלו למשוך אומנים צעירים לשרת בצבא, ובאותה נשימה גם להמשיך ולעסוק בתחום שבו הם מתמקצעים. כך כולם מרוויחים מהסיטואציה, בצבא מגדילים את כוח האדם הנמצא בשירות הסדיר ואילו אותם אומנים מקבלים מעמד מיוחד אשר מאפשר להם להמשיך ולעסוק בתחום אותו הם אוהבים. אך מה בדיוק אומר מעמד של אומנים פעילים בצה"ל? וכיצד תוכלו לקבל את המעמד הזה? את התשובות לכל השאלות הללו תוכלו למצוא במאמר הבא.

בקשה בטפסים

מי רשאי להגיש בקשה למעמד של אומנים פעילים בצה"ל?

אם החלטתם כי ברצונכם להגיש בקשה ולקבל מעמד של אומן פעיל בצה"ל, עליכם ראשית להבין מי הם אותם אנשים אשר רשאים להגיש את הבקשה. האופציה מתאפשרת הן למלש"בים הנמצאים לפני השירות הצבאי, וגם לחיילים שנמצאים כרגע בעיצומו של השירות הצבאי שלהם.

הבקשה מועברת לוועדה מיוחדת אשר מתכנסת שלוש פעמים בשנה, והיא זאת שתקבל את ההחלטה הסופית בנוגע לבקשה. הוועדה נקראת "הועדה להכרה באומנים פעילים" ונמצאים בה אנשי מקצוע ואנשי צבא אשר כל אחד יבחן את המקרה בהתאם לידע המקצועי ומהמקום שממנו הוא מגיע. כך בצבא מנסים להבטיח קבלת החלטות הוגנת ומקצועית ללא משוא פנים.

ברוב המקרים יו"ר הוועדה הוא מפקד מיטב, ונמצאים בה לרוב גם רע"ן עצמה, רע"ן תרבות ממקח"ר, נציג המרכז לשירות הפרט ונציג מקצועי בדמותו של יו"ר אמ"י. כמו שכבר אמרנו מדובר באנשי מקצוע ואנשי צוות אשר מתכנסים על מנת לקבל את ההחלטה ההוגנת ביותר כאשר כל מקרה באופן טבעי נשקל לגופו ולא נקשר לאף מקרה קודם.

יו"ר אמ"י מגיע בתור גורם ממליץ מחוץ לצבא, ולכן המלצותיו נשקלות בלבד והן אינן חייבות להילקח בחשבון. כמובן שברוב המקרים האינטרס הצבאי יהיה זה שמניע את קבלת ההחלטות הסופית, בדיוק כמו כל תהליך אשר קורה או מתקשר לצבא עצמו.

בעזרת עורך דין צבאי תוכלו להגיש בקשה לקבלת מעמד של אומנים פעילים בצה"ל בצורה הטובה ביותר. מדובר בצעד חשוב מאוד אשר יכול להשליך באופן ישיר על העתיד שלכם, ולכן חשוב מאוד להגיש בקשה מספקת וממצא. זוהי הסיבה שאסור לכם לעשות זאת באופן עצמאי, ולפנות אל עורך דין צבאי על מנת שילווה אתכם לאורך התהליך. כך תוכלו לדעת שהגשתם את הבקשה האידיאלית אשר תכלול בתוכה את כל הסיבות שבגינן מגיע לכם לקבל מעמד של אומן פעיל. בצבא יבחנו את הבקשה לעומק ועם המון הסתייגות, ורק בקשות אשר מסבירות את המצב בצורה הראויה יקבלו את המענה ההולם וכמובן שבסופו של יום הבקשה גם תתקבל.

מהם הקריטריונים הנדרשים לקבלת מעמד של אומן פעיל?

כמובן שכמו בכל וועדת קבלה המשתייכת אל הצבא יש לא מעט קריטריונים אשר כל מועמד נדרש לעמוד בהם. מדובר בקריטריונים אשר מוגדרים בתור קריטריוני בסיס, ולכן אם אינכם עומדים באחד מהקריטריונים הללו – הבקשה שלכם ברוב המקרים לא תתקבל. לכן חשוב מאוד שתהיו מודעים לכל הקריטריונים, כך תוכלו לוודא מבעוד מועד האם אתם עומדים בהם. בסופו של יום הצבא איננו מעניק לכל אחד מעמד של אומן פעיל בצבא, ולכן הוא דורש לא מעט דברים מצדו של האומן על מנת להבטיח כי הוא אכן אומן אשר מצדיק מעמד מיוחד מסוג זה.

הצבא נקבע כי מספר החיילים אשר רשאים לקבל מעמד של אומנים פעילים בצה"ל יעמוד על 30 חיילים בשנה אחת. מדובר במספר זעום בהשוואה אל כמות החיילים אשר מגישים בקשה לקבל מעמד מסוג זה, לכן חשוב מאוד להתבלט על פני כל שאר החיילים גם הם רוצים לקבל את המעמד המיוחד.

על מנת שתוכלו להגדיל את הסיכויים שלכם לקבל מעמד של אומן פעיל עליכם להציג חוזה העסקה כאומנים או כל הסכם שבו הינכם מגיעים בתור אומנים על מנת להציג את הכישרון שלכם. ברגע שצבא יראו כי אתם עוסקים בנושא ביומיום שלכם, זה בהחלט עשוי להגדיל את הסיכויים שלכם לקבל מעמד של אומן פעיל בצבא.

על מנת שתוכלו להציג את כל המסמכים הנדרשים עליכם להתייעץ עם עורך דין צבאי אשר מכיר את המעמד של אומנים פעילים בצה"ל בצורה טובה. כך תוכלו באופן טבעי להגדיל את הסיכויים שלכם לקבלת מעמד של אומן פעיל, ולא פחות חשוב תגישו בקשה אחת ממצא אשר מנוסחת בצורה מדויקת לאוזן הצבאית. עורך דין צבאי ברוב המקרים מכיר את מערכת המשפט על בוריה, והוא ידע בדיוק כיצד לבנות עבורכם בקשה מסודרת אשר תכיל בתוכה את כל המידע שאותו הצבא דורש או ידרוש בעתיד. כך תוכלו להתבלט באופן טבעי מעל כל החיילים אשר מגישים בקשה לקבל מעמד של אומן פעיל, דבר קריטי כאשר מדובר על 30 חיילים שמקבלים מעמד זה בכל שנה.

מהם תנאי השירות של אומנים פעילים בצה"ל?

עכשיו הגענו לנושא החשוב ביותר, מה מקבלים אומנים פעילים בצה"ל? כיצד נראה השירות הצבאי שלהם? ואיך יהיה ניתן לשלב את הפעילות האומנותית לצד הפעילות הצבאית.

ברוב המקרים אומן פעיל ישרת ביחידה פתוחה אשר המיקום הסופי שלה יקבל על ידי מיטב, ברוב המקרים תהיה התחשבות אשר כוללת בתוכה גם את מקום המגורים של החייל. חיילים אשר מגודרים בתור אומנים פעילים בצה"ל, לא ישהו בבסיס יותר מ-6 שעות במהלך כל יום – והם יכולים לבצע רק תורנות אחת בכל שבוע.

חיילים אשר מוגדרים בתור אומנים פעילים בצה"ל לא יוכלו לבצע תורנויות אבט"ש, אלא אם כן מדובר בתקופה שבה אין להם מופעים או הופעות מכל סוג. כל אומן פעיל זכאי לקבל 45 יום של חופשה מיוחדת שנועדו על מנת לעזור לפעילות האומנותית, אם מדובר על מופעים בחו"ל או כל פעילות אחרת אשר דורשת יום חופשי.

על מנת שתוכלו לדעת בצורה מדויקת מהן ההטבות המגיעות לכם בתור אומנים פעילים בצה"ל אתם כמובן צריכים לפנות אל עורך דין צבאי. הוא יוכל לספק לכם את כל התשובות לשאלות, וכך יהיה לכם הרבה יותר קל להבין בדיוק מה מצפה לכם במהלך השירות. עורך דין צבאי יוכל ללוות אתכם לכל אורך הדרך עד אשר תקבלו את מבוקשכם ותתחילו את השירות הצבאי ברגל ימין.

אולי יעניין אותך גם

חייל סוחב ציוד
צבאי

איך לבחור עורך דין צבאי?

בחירת עורך דין צבאי יכולה להיות הרת גורל. ההליך המשפטי המתקיים במסגרת הצבאית יכול להוביל לעונשי מאסר ארוכים, לבלימת האפשרות לקידום במערכת הצבאית, ואפילו לזלוג

קרא עוד »
לוחם בצבא
צבאי

פוסט טראומה בצבא

בשנים האחרונות הלכה וגברה המודעות להפרעה הפוסט טראומטית. הפרעה זו נובעת לרוב מאירוע טראומטי ומצלק, שמשאיר את חותמו על נפשו של החייל. ההפרעה הפוסט טראומטית

קרא עוד »